כאן תוכלו לקבל את כל המידע לגבי עקירת שן בינה עליונה, שיטת הטיפול, שלב ההחלמה והעלויות הנלוות.

שן הבינה העליונה, הידועה גם בשם הטוחנת השלישית, היא השן האחרונה שמגיחת בפה. השן צומחת בד"כ בדרך כלל בין הגילאים 17 עד 25, אבל לא כולם מפתחים את השן הזו.

 

במונחים אבולוציוניים, שיני בינה שימשו מטרה עבור אבותינו שהיו להם לסתות גדולות יותר והיו זקוקים לטוחנות הנוספות הללו ללעיסת מזונות קשים. עם זאת, עקב שינויים בתזונה ובגודל הלסת לאורך זמן, לאנשים רבים אין עוד מספיק מקום בפה עבור השיניים הנוספות הללו. חוסר מקום זה מוביל לעיתים קרובות לבעיות כמו פגיעה, צפיפות וחוסר יישור, המחייבים עקירת שן הבינה העליונה.

 

הצורך בעקירת שן בינה יכול לעלות במספר מקרים ובין היתר: כאשר מופיעים סימני דלקת בשן הבינה יש צורך בהליך עקירה של שן דלקתית. אם חשים כאבים בשן, ההליך יכול להקל על הכאבים של שיני הבינה.

 

הכנה לעקירה: מה כדאי לדעת?

 

בזמן שמתכוננים לעקירת שן בינה עליונה, ישנם מספר היבטים מרכזיים שיש לקחת בחשבון.

 

ראשית, יש לקבוע פגישת ייעוץ עם רופא השיניים או מנתח הפה כדי לדון בהליך בפירוט. במהלך הייעוץ הזה, תהיה הזדמנות לשאול כל שאלה שעולה ולהרגיע את כל החששות.

 

חיוני ליידע את ספק שירותי הבריאות על כל מצב רפואי, אלרגיה או תרופות, מכיוון שגורמים אלה יכולים להשפיע על תוכנית הטיפול. ניתן לבצע צילומי רנטגן כדי להעריך את מיקומה של שן הבינה ולקבוע את הגישה הטובה ביותר לעקירה.

 

רופא השיניים או מנתח הפה יספקו הנחיות לפני הניתוח לביצוע לפני העקירה. זה עשוי לכלול הנחיות לגבי צום לפני ההליך, במיוחד אם ייעשה שימוש בהרדמה כללית.

 

חשוב לעקוב מקרוב אחר הוראות אלה כדי להבטיח את הצלחת הניתוח ולמזער את הסיכון לסיבוכים. בנוסף, עשה סידורים שמישהו יסיע הביתה לאחר הטיפול, שכן ייתכן שימליץ לך לא להפעיל רכב מיד לאחר ההליך. לבסוף, יש לתכנן לזמן חופש מהעבודה או מבית הספר כדי לאפשר מנוחה והתאוששות נאותים לאחר הניתוח.

 

תהליך העקירה: מה קורה במהלך הניתוח?

 

במהלך עקירת שן בינה עליונה, ההליך בדרך כלל מתחיל במתן הרדמה מקומית כדי להרדים את האזור סביב השן. במקרים מסוימים, ניתן להשתמש בהרדמה כללית עבור עקירות מורכבות יותר או עבור חולים עם חרדה. ברגע שהאזור קהה ונוח לך, רופא השיניים או מנתח הפה יתחילו בתהליך העקירה על ידי ביצוע חתך ברקמת החניכיים כדי לחשוף את השן והעצם.

 

באמצעות מכשירים מיוחדים, השן משוחררת בקפידה מהעצם והרקמות שמסביב. בהתאם למיקום השן, ייתכן שיהיה צורך לחלק אותה למקטעים להסרה קלה יותר. לאחר עקירת השן בהצלחה, כל הפסולת שנותרה מנוקה מהאתר, ולעיתים קרובות תופרים את האזור סגור כדי לסייע בריפוי. ניתן להניח גזה מעל אתר החילוץ כדי לסייע בשליטה על הדימום ולקדם היווצרות קרישי דם.

 

האם ההליך כרוך בכאב?

 

אחת הדאגות העיקריות שיש לאנשים לגבי עקירת שן בינה עליונה היא הפוטנציאל לכאב במהלך ההליך. המטרה תהיה להרגיש סמוך ובטוח, השימוש בהרדמה מקומית מבטיח שלא תחוו כאב במהלך תהליך העקירה.

הרדמה מקומית פועלת על ידי הרדמה של האזור הספציפי שבו תוסר השן, ובכך חוסמת ביעילות את אותות הכאב מלהגיע למוח. זה מאפשר לך להישאר נינוח ורגוע לאורך כל ההליך.

 

במקרים בהם נעשה שימוש בהרדמה כללית, במיוחד עבור עקירות מורכבות או במקרים של חרדה קשה, המטופל יהיה מחוסר הכרה לחלוטין ולא מודע להליך. זה מבטיח שלא תרגיש כאב או אי נוחות במהלך התהליך. הבחירה בין הרדמה מקומית לכללית תידון איתך על ידי צוות השיניים בהתבסס על הצרכים האישיים ומורכבות העקירה.

 

התאוששות לאחר העקירה

 

לאחר עקירת שן הבינה העליונה, חיוני להבין מה כולל תהליך ההחלמה שלאחר העקירה. מיד לאחר ההליך, ייתכן שתחווה דימום מסוים ממקום החילוץ, וזה תקין. רופא השיניים או מנתח הפה עתידים לספק רפידות גזה לנגוס בהן כדי לסייע בשליטה על הדימום. חשוב לעקוב אחר הוראות הטיפול לאחר הניתוח שסופקו לך כדי להבטיח ריפוי תקין.

 

במהלך הימים הראשונים שלאחר העקירה, תיתכן נפיחות באזור שבו הוסרה השן. מריחת שקית קרח על החלק החיצוני של הפנים במרווחים של 20 דקות יכולה לעזור להפחית נפיחות ואי נוחות. בנוסף, מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת ולהקפיד על תזונה רכה כדי למנוע כל גירוי באתר החילוץ.

 

זה נורמלי לחוות קצת כאב או אי נוחות לאחר העקירה, שבדרך כלל ניתן להתמודד עם תרופות כאב ללא מרשם כפי שהומלץ על ידי רופא השיניים שלך. אם אתה חווה כאב חמור או מתמשך, נפיחות או דימום, חשוב לפנות בהקדם לרופא השיניים או למנתח הפה.

 

סיבוכים אפשריים וכיצד להתמודד איתם

 

בעוד עקירת שן בינה עליונה היא הליך נפוץ ובטוח בדרך כלל, ישנם סיבוכים פוטנציאליים שעלולים להיווצר במהלך תקופת ההחלמה. סיבוך אפשרי אחד הוא שקע יבש, המתרחש כאשר קריש הדם שנוצר באתר החילוץ מתנתק ממקומו או מתמוסס בטרם עת. זה יכול לחשוף את העצם והעצבים הבסיסיים, מה שמוביל לכאב עז ואי נוחות. אם אתה חווה כאבים עזים המקרינים לאוזן או לצוואר, פנה מיד לרופא השיניים.

 

סיבוך נוסף שכדאי להיות מודע אליו הוא זיהום. סימני זיהום עשויים לכלול כאב מוגבר, נפיחות, אדמומיות ומוגלה באתר החילוץ. אם אתה חושד בזיהום, חשוב לפנות לטיפול מהיר אצל רופא השיניים או מנתח הפה. הם עשויים לרשום אנטיביוטיקה כדי לעזור לנקות את הזיהום ולמנוע סיבוכים נוספים.

 

נזק עצבי הוא סיבוך פחות שכיח אך חמור שיכול להתרחש במהלך עקירת שן בינה. תסמינים של נזק עצבי עשויים לכלול חוסר תחושה, עקצוץ או אובדן תחושה בשפתיים, בלשון או בסנטר. אם אתה חווה אחד מהתסמינים הללו, פנה לספק השיניים שלך להערכה וניהול נוספים.

 

הבנת העלויות: כמה עולה עקירת שן בינה עליונה?

 

העלות של עקירת שן בינה עליונה עשויה להשתנות בהתאם למספר גורמים, כולל מורכבות ההליך, מיקום רופא השיניים והאם יש לך כיסוי ביטוחי שיניים.

 

אם שן הבינה פגועה או דורשת עקירה כירורגית, העלות עשויה להיות גבוהה יותר בגלל המורכבות הנוספת של ההליך. חיוני להתייעץ עם רופא השיניים או מנתח הפה כדי לקבל הערכת עלות אישית המבוססת על המקרה הספציפי שלך. תוכניות ביטוח שיניים מסוימות עשויות לכסות חלק מהעלות של עקירת שן בינה, אז הקפד לבדוק עם ספק הביטוח כדי להבין את הכיסוי וההוצאות הפוטנציאליות שלך מהכיס.

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.