מאמר זה מספק הבנה מעמיקה לגבי הסיבות, התסמינים והטיפולים הקשורים לכאבי שיני בינה.

האנטומיה של שן בינה: מה הופך אותה לשונה?

 
שיני בינה, המכונות גם טוחנות שלישיות, הן מערכת השיניים האחרונה שבוקעת בפה, בדרך כלל במהלך שנות העשרה המאוחרות או תחילת שנות העשרים. בניגוד לשיניים אחרות, שיני בינה גורמות לרוב לבעיות בשל האנטומיה הייחודית שלהן.

     

  • מיקום:
    שיני בינה ממוקמות בחלק האחורי של הפה, מאחורי הטוחנות השניות. במקרים רבים, יש מקום מוגבל עבורם להופיע במלואם, מה שמוביל לסיבוכים שונים. זה הופך אותם ליותר רגישים לפגיעה, המתרחשת כאשר הם אינם מסוגלים להתפרץ במלואו דרך החניכיים.
  • גודל וצורה:
    שיני בינה לרוב גדולות יותר משיניים אחרות, מה שיכול לתרום עוד יותר לבעיות שלהן. הגודל שלהם יכול להקשות עליהם להשתלב כראוי בלסת, ולגרום להם לגדול בזוויות מוזרות או להיפגע. בנוסף, צורתם יכולה להיות לא סדירה, עם שורשים מרובים ומבני שורשים מורכבים.
  • התפרצות מושהית:
    בניגוד לשיניים אחרות שבדרך כלל בוקעות במהלך הילדות, שיני בינה בוקעות מאוחר יותר. המשמעות היא שעד שהם מתחילים להגיח, הלסת סיימה לעתים קרובות לצמוח, מה שמשאיר להם מעט מקום להתיישר כראוי. כתוצאה מכך, שיני בינה יכולות לצמוח לצדדים, להתפרץ באופן חלקי או להיפגע.

מדוע שן בינה גורמת לכאב?

 
ישנן מספר סיבות מדוע שן בינה עלולה לגרום לכאב. ראשית, הגורם השכיח ביותר לכאב הוא חוסר מקום בפה כדי ששן הבינה תצא כמו שצריך. זה יכול להוביל להשפעה של השן, כלומר היא אינה מסוגלת לפרוץ במלואו דרך החניכיים. הלחץ הנגרם מהשן הפגועה עלול לגרום לכאב ואי נוחות.
 
בנוסף, הזווית שבה שן הבינה צומחת יכולה גם היא לתרום לכאב. אם השן גדלה במצב לא נוח או הצידה, היא עלולה להפעיל לחץ על השיניים והרקמות שמסביב, מה שמוביל לכאב ודלקת. הלחץ עלול לגרום לחניכיים להתנפח, להתרכך, ואף לגרום לדלקות חניכיים.
 
סיבה נוספת לכאב היא התפתחות חורים או עששת בשן הבינה. בשל מיקומן בחלק האחורי של הפה, שיני בינה עשויות להיות מאתגרות לניקוי כראוי, מה שהופך אותן ליותר מועדות לריקבון. כאשר חללים מתפתחים, הם יכולים לגרום לרגישות, כאב ואפילו זיהום.
 
במקרים מסוימים, הכאב עלול להיגרם כתוצאה מבקיעת שן הבינה עצמה. כשהשן מנסה לפרוץ את החניכיים, היא עלולה לגרום לדלקת ולגירוי, מה שמוביל לכאב. כאב זה יכול להתגבר אם קיים זיהום או אם השן נפגעת.
 

כאב לאחר עקירת שן בינה: האם זה נורמלי?

 
לאחר שעוברים עקירת שן בינה אצל רופא שיניים, אין זה נדיר לחוות רמה מסוימת של כאב ואי נוחות. זוהי תגובה טבעית של הגוף להליך הניתוחי שבוצע. עם זאת, חשוב להבחין בין כאב רגיל לאחר חילוץ לבין כל סימן של סיבוכים.
 
בימים הראשונים שלאחר העקירה, זה נורמלי להרגיש קצת כאב ונפיחות באזור שבו הוסרה השן. אי נוחות זו יכולה להיות מנוהלת עם תרופות כאב ללא מרשם, כגון איבופרופן, כפי שנקבע על ידי רופא השיניים או מנתח הפה. מריחת שקיות קרח על החלק החיצוני של הפנים יכולה גם לעזור להפחית את הנפיחות ולהקל על הכאב.
 
חשוב לציין שסבילות הכאב ותהליך הריפוי של כולם עשויים להשתנות, ולכן רמת אי הנוחות שחווית יכולה להיות שונה מאדם לאדם. עם זאת, אם הכאב מתגבר יותר ויותר, נמשך תקופה ממושכת או מלווה בתסמינים נוגעים אחרים, חיוני לפנות לטיפול שיניים מיידי.
 
סימנים לסיבוכים פוטנציאליים לאחר עקירת שן בינה כוללים דימום מוגזם, כאבים עזים ובלתי פוסקים, נפיחות מתמשכת, קשיי נשימה או בליעה וחום גבוה. תסמינים אלו עשויים להצביע על נוכחות של זיהום, שקע יבש או סיבוכים אחרים הדורשים התערבות רפואית מהירה.
 
ברוב המקרים, הכאב לאחר עקירת שן בינה פוחת בהדרגה תוך מספר ימים עד שבוע עם התקדמות תהליך הריפוי. חשוב לעקוב אחר ההנחיות שלאחר הניתוח שסופקו על ידי רופא השיניים שלך, כולל נוהלי היגיינת פה נאותים והימנעות ממזונות מסוימים שעלולים לגרות את מקום העקירה.
 

תסמינים נפוצים הנלווים לכאבי שיני בינה

 
בכל הנוגע לכאבי שיני בינה, ישנם מספר תסמינים שכיחים שעלולים ללוות את אי הנוחות. חשוב להיות מודעים לסימנים אלו על מנת לזהות ולטפל כראוי בבעיות פוטנציאליות:

     

  • ראשית, אחד התסמינים הנפוצים ביותר הוא נפיחות באזור סביב השן הפגועה. נפיחות זו עלולה להקשות על פתיחה מלאה של הפה ויכולה להיות מלווה ברגישות ואדמומיות.
  • אנשים רבים עלולים לחוות כאב או אי נוחות בזמן לעיסה או נשיכה, שכן שן הבינה הפגועה יכולה להפעיל לחץ על השיניים והחניכיים שמסביב.
  • סימפטום נוסף הקשור לעתים קרובות לכאבי שיני בינה הוא כאב מתמשך ופועם בחלק האחורי של הפה. כאב זה עלול להקרין ללסת או לאוזן ויכול להשתנות בעוצמתו.
  • אנשים מסוימים עשויים להבחין בטעם או ריח רע בפה שלהם, אשר יכול להיות תוצאה של זיהום או הצטברות של חיידקים סביב שן הבינה.
  • בלוטות לימפה נפוחות ורכות באזור הצוואר או הלסת יכולות להיות גם סימן לכאבי שיני בינה. אם אתה חווה שילוב כלשהו של תסמינים אלה, חשוב להתייעץ עם רופא שיניים או כירורג פה להערכה ותוכנית טיפול נכונה.

 
התעלמות מתסמינים אלו או ניסיון לאבחן עצמי עלולים להוביל לסיבוכים נוספים ואי נוחות ממושכת. על ידי פנייה לעזרה מקצועית, ניתן לטפל בשורש הכאב ולקבל טיפול מתאים כדי להקל על הסימפטומים ולקדם את בריאות הפה.
 

"ההקלה לא טמונה בשן, אלא בטיפול": איך להתמודד עם כאבי שן בינה

 
ניהול כאבי שיני בינה דורש גישה פרואקטיבית כדי להקל על אי נוחות ולקדם ריפוי. אחת השיטות הנפוצות ביותר לטיפול בכאב היא באמצעות משככי כאבים ללא מרשם כגון איבופרופן או פרצטמול. תרופות אלו יכולות לסייע בהפחתת דלקת ולספק הקלה זמנית בכאב.
 
בנוסף, מריחת דחיסה קרה או שקית קרח על האזור הפגוע יכולה לעזור להרדים את הכאב ולהפחית נפיחות. חשוב לציין שאין למרוח את הקרח ישירות על העור, אלא לעטוף אותו במטלית או במגבת.
 
שמירה על היגיינת פה טובה היא חיונית בניהול כאבי שיני בינה. צחצוח שיניים בעדינות ושימוש בשטיפה במי מלח יכולים לעזור לשמור על האזור נקי ונקי מחיידקים.
 
חשוב להימנע מצחצוח נמרץ או שימוש בקיסמים ליד האזור הפגוע כדי למנוע גירוי נוסף. בנוסף, שימוש במברשת שיניים בעלת זיפים רכים יכול לעזור למזער אי נוחות בזמן הצחצוח.
 
במקרים מסוימים, רופא שיניים עשוי להמליץ על שימוש בג'לים מקומיים לפה או שטיפות פה המכילות חומרים מרדימים. מוצרים אלה יכולים לספק הקלה זמנית על ידי הרדמת האזור והפחתת תחושות הכאב. עם זאת, חשוב לעקוב אחר ההוראות שסופקו על ידי רופא השיניים או הרוקח בעת השימוש במוצרים אלו.
 
אם הכאב נמשך או מתגבר, חשוב לפנות אל מרפאת שיניים. רופא שיניים או מנתח פה עשויים להמליץ על אפשרויות טיפול נוספות, כגון עקירת שן הבינה הפגועה. הליך זה יכול לעזור להקל על הכאב ולמנוע סיבוכים עתידיים. חיוני לעקוב אחר הוראות הטיפול לאחר הניתוח שסופקו על ידי רופא השיניים כדי לקדם ריפוי תקין ולמזער אי נוחות.
 
באופן כללי, ניהול כאבי שיני בינה כרוך בשילוב של אסטרטגיות טיפול עצמי והתערבות דנטלית מקצועית. על ידי ביצוע המלצות אלה, אנשים יכולים למצוא הקלה בכאב ולקדם בריאות הפה האופטימלית. זכרו, המפתח למציאת הקלה טמון לא בשן עצמה, אלא בטיפול ובטיפול המתאימים הניתנים על ידי רופאי שיניים.
 

תרופות ביתיות לכאבי שיני בינה: האם הן באמת עובדות?

 
כאשר חווים כאבי שיני בינה, אנשים רבים פונים לתרופות ביתיות בחיפוש אחר הקלה. למרות שתרופות אלו מומלצות לרוב, חיוני להבין את יעילותן ואת המגבלות הפוטנציאליות שלהן.

     

  • שטיפה במים מלוחים:
    תרופה ביתית אחת המוצעת בדרך כלל היא שטיפה במים מלוחים. ערבוב מים חמים עם מלח וסחיפתם בעדינות סביב הפה יכולים לעזור להפחית את הדלקת ולהרגיע את האזור הפגוע.
  • שמן ציפורן:
    תרופה ביתית פופולרית נוספת לכאבי שיני בינה היא שמן ציפורן. שמן ציפורן מכיל אאוגנול, תרכובת הרדמה ואנטיספטית טבעית. מריחת כמות קטנה של שמן ציפורן על צמר גפן והנחתו בעדינות על האזור הפגוע יכולה לספק חוסר תחושה זמני והקלה על כאבים.
  • תה צמחים:
    תה צמחים, כמו תה קמומיל או מנטה, מומלץ לרוב בשל תכונותיו המרגיעות. שתיית תה צמחים חם יכולה לעזור להרפות את השרירים ולהפחית את אי הנוחות.

 
בעוד שתרופות ביתיות אלו עשויות להציע הקלה זמנית, חשוב לזכור שהן אינן מטפלות בגורם הבסיסי לכאב. כאבי שן בינה נגרמים לעתים קרובות על ידי פגיעה, זיהום או בעיות שיניים אחרות הדורשות טיפול מקצועי. לכן, חיוני להתייעץ עם רופא שיניים או כירורג פה כדי לאבחן את הסיבה הבסיסית ולקבוע את הטיפול המתאים.
 
כמו כן, חשוב לנקוט משנה זהירות בשימוש בתכשירים ביתיים, מכיוון שהם עשויים שלא להתאים לכולם. אנשים עם אלרגיות או רגישויות לחומרים מסוימים צריכים להימנע משימוש בהם. בנוסף, אם הכאב נמשך או מחמיר למרות השימוש בתרופות ביתיות, חיוני לפנות לטיפול שיניים מקצועי כדי למנוע סיבוכים אפשריים.

 

מתי לפנות לטיפול רפואי: עד כמה חמור הכאב שלך?

 
חווית כאב בשיני בינה יכולה לנוע בין אי נוחות קלה לייסורים מייסרים. חשוב להעריך את חומרת הכאב שלך ולקבוע מתי יש צורך לפנות לטיפול רפואי.
 
אם אתם חווים כאבי שן בינה קלים עד בינוניים שניתן להתמודד עם משככי כאבים ללא מרשם, ייתכן שניתן יהיה לעקוב אחר המצב בבית. עם זאת, אם הכאב הופך להיות חמור ומתמשך, חיוני לפנות לטיפול רפואי מיידי.
 
כאבים עזים המלווה בנפיחות, חום או קשיי בליעה יכולים להעיד על זיהום או אבצס, המצריכים התערבות דנטלית דחופה. תסמינים אלו עשויים להצביע על כך שהזיהום התפשט מעבר לשן הבינה ואל הרקמות שמסביב. יש צורך בטיפול מהיר כדי למנוע סיבוכים נוספים ולהקל על הכאב.
 
כמו כן, חשוב לשים לב לכל שינוי בכאב. אם הכאב מחמיר לפתע או הופך לבלתי נסבל, הדבר עשוי להצביע על בעיה משמעותית יותר הדורשת טיפול מיידי. התעלמות מכאבים עזים עלולה להוביל לסיבוכים נוספים ועשויה לדרוש טיפולים פולשניים יותר בעתיד.
 
כאבי שן בינה, בין אם חווה לפני או אחרי עקירה, עלולים להיות חוויה קשה מנשוא. עם זאת, עם הבנה נכונה של הסיבות מאחוריה ואמצעים מתאימים לטיפול בה, אפשר לנווט דרך אי הנוחות הזו. התייעצות עם מומחה לרפואת שיניים מומלצת תמיד לטיפול בכאב וכדי למנוע סיבוכים אפשריים.

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום

שאלות גולשים מהפורום בנושא שן בינה כאבים

סי.טי לפני עקירת שן בינה תחתונה

שלום, בעקבות תלונות שלי על רגישות וכאבים בצילום רגיל הרופא שיניים שלי מצא כי יש לי חור בשן בינה תחתונה (חשופה ברובה). הוא המליץ על עקירת השן והפנה אותי ל CT. מאחר ויש לי תת פעילות של בלוטת התריס...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 19/12/2023
עקירת שן בינה כלואה

ערב טוב, אחותי עברה עקירת שן בינה ימנית כלואה לפני כשבוע לפי הרופא שביצע(מומחה פה ולסת) העקירה הייתה די מסובכת. מאז הייתה פעמיים בביקורת אין זיהום/דלקת לטענתו. בשבוע זה היא סובלת מכאבים נוראיים...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 30/09/2023
כאבים בשיני בינה

היי, עשיתי ציפוי חרסינה (emax) ב20 שיניים, 10 למעלה ו10 למטה, לאחר שבוע מסיום טיפול וציפוי החרסינה התחילו לי כאבים בשיני הבינה שבהם אין ציפוי . ההשערה שלי הייתה שהכאבים נבעו כתוצאה מכך שנהיה לי רווח...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 22/04/2021
עקירת שן בינה בהריון

היי , שבוע 16 להריון. צריכה לעקור שן בינה בצד שמאל בלסת תחתונה . יש חור גדול שגורם לכאבים מאוד חזקים . הייתי אצל שלושה רופאים פרטיים . שתיים מהם לא מוכנים לטפל בי ומפנים לבית חולים . אומרים שמדובר...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 16/02/2021
שן בינה

במהלך ביקור אצל רופא השיניים נאמר לי שצריכה לעקור שן בינה העניין שאני לא מרגישה כאבים או משהו כזה, השאלה אם זה יכול לסבול דיחוי או שצריך לבצע את זה בדחיפות?

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 20/06/2019
כאבים בצד שמאל של הפה

היי, יש לי כאבי נוראים בצד האחורי בחלק השמאלי של הפה,  לפי ידיעתי כבר גדלה לי בן בינה (בן 31) האם יכול להיות שיש בשן בינה חור? זה ממש כואב או שיכול להיות בשן קרוב וזה עשה שם כאבים בכל האיזור?

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 17/09/2018
כאבים חזקים המקרינים לאוזן לאחר עקירה כבר כחודש

סיפור ארוך אנסה לספרו בקצרה. נשברה לי שן בינה תחתונה,ובהמלצתו של רופא השיניים עקרנו אותה.במשך מס' ימים היו לי כאבים אדירים ולאחר יומיים לקחתי אנטיביוטיקה למשך 4 ימים והפסקתי.הכאבים המשיכו אך...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 04/03/2015
טיפולי שורש חוזרים

שלום רב עברתי למעלה מ10 טיפולי שורש כולל טיפולי שורש חוזרים ועפ הצילומים כיבור חצי שנה יש לי דלקות כמט בכל הטיפולים. לאחרונה אפילו הייתה לי דלקת חריפה מלווה בכאבים כך שעקרתי שתי שיני...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 18/11/2018