דלקת חניכיים חריפה היא תופעה נפוצה המשפיעה על אנשים רבים ברחבי העולם. זהו סוג של מחלת חניכיים הגורמת לדלקת ונפיחות של החניכיים, מה שהופך אותם לאדומים ורכים. אם הדבר לא מטופל, דלקת החניכיים החריפה עלולה להוביל לבעיות חניכיים חמורות יותר, ואפילו לאובדן שיניים. לכן, חשוב להבין את הסיבות, הסימפטומים ואפשרויות הטיפול עבור מצב זה על מנת לשמור על בריאות הפה הטובה ביותר.

מהי דלקת חניכיים חריפה?

 

דלקת חניכיים חריפה היא סוג של מחלת חניכיים הגורמת לדלקת ונפיחות בחניכיים. הדבר נגרם בדרך כלל על ידי הצטברות של פלאק וחיידקים על השיניים, אשר יכול לגרות את החניכיים ולהוביל לדלקת. הסימפטומים של דלקת חניכיים חריפה כוללים חניכיים אדומות, נפוחות ורכות, כמו גם דימום בעת צחצוח או שימוש בחוט דנטלי. אם המצב לא מטופל, דלקת חניכיים חריפה יכולה להוביל למצב של למחלת חניכיים חמורה יותר, אשר עלולה להוביל לאובדן שיניים וסיבוכים אחרים. לכן, חשוב לפנות לטיפול בהקדם האפשרי אם אתה חושד שיש לך דלקת חניכיים חריפה.

 

התסמינים של דלקת חניכיים חריפה

 

חניכיים אדומות, נפוחות ורכות: דלקת חניכיים חריפה עלולה לגרום את החניכיים והן יהיו מודלקות, אדומות ונפוחות. הדבר נגרם על ידי הצטברות של חיידקים ורובד פלאק על השיניים והחניכיים, אשר מגרים את החניכיים וגורמים להם להיות מודלקים. הדלקת יכולה גם להפוך את החניכיים לרגישות למגע.

 

דימום בעת צחצוח או שימוש בחוט דנטלי: סימפטום נפוץ נוסף של דלקת חניכיים חריפה הוא דימום בחניכיים. מצב זה יכול להתרחש בעת צחצוח או שימוש בחוט דנטלי, ועלול להיות סימן לכך שהחניכיים מודלקות ומוגרות עצבית. במקרים מסוימים, הדימום עשוי להיות מינימלי, ואילו במקרים אחרים הוא עשוי להיות בולט יותר.

 

ריח רע מהפה או טעם רע בפה: דלקת חניכיים חריפה יכולה לגרום לריח רע או טעם רע בפה, והיא נגרמת לעתים קרובות במצבים של הצטברות חיידקים על השיניים והחניכיים. הדבר יכול להיות בולט במיוחד בבוקר, לאחר פרק זמן שחלף בו לא צחצחנו את השיניים, או לא השתמשנו בחוט דנטלי.

 

נסיגת חניכיים: דלקת חניכיים חריפה עלולה לגרום את החניכיים לסגת או להתרחק מהשיניים. זה יכול לחשוף יותר משטח השן ולגרום לשיניים להיראות ארוכות יותר. נסיגת חניכיים יכולה גם להפוך את השיניים לרגישות יותר לחום ולקור.

 

שיניים רגישות: דלקת חניכיים חריפה יכולה לגרום לשיניים להיות רגישות יותר לטמפרטורות חמות וקרות, כמו גם למזונות מתוקים וחומציים. זה נגרם על ידי דלקת וגירוי של החניכיים, אשר יכול לחשוף את השורשים הרגישים של השיניים.

 

שיניים רופפות: במקרים חמורים יותר של דלקת חניכיים חריפה, החניכיים והעצם התומכים בשיניים עלולים להיפגע, ולגרום לשיניים להשתחרר. זה יכול להוביל לסיבוך רציני של מחלת חניכיים ועשוי לדרוש טיפול של רופא שיניים מקצועי.

 

כאב בעת לעיסה: דלקת חניכיים חריפה יכולה לגרום לכאב ואי נוחות בעת לעיסה, במיוחד אם החניכיים מודלקות ורכות. הדבר יכול להקשות על אכילת מזונות מסוימים והוא יכול להפריע לפעילות היומיומית. אם אתם חווים אחד מהתסמינים הללו, חשוב לפגוש רופא שיניים או מומחה לבריאות הפה לאבחון וטיפול.

 

דלקת חניכיים חריפה

 

הגורמים לדלקת חניכיים חריפה

 

דלקת חניכיים חריפה נגרמת בעיקר בשל הצטברות של פלאק וחיידקים על השיניים והחניכיים. פלאק הוא סרט דביק של חיידקים הנוצרים על השיניים ויכולים להתקשות לתוך טרטר אם לא יוסרו באמצעים להיגיינת פה כמו צחצוח ושימוש בחוט דנטלי. כאשר פלאק וטרטר מצטברים על השיניים והחניכיים, הם עלולים לגרום לגירוי ודלקת, מה שמוביל לדלקת חניכיים חריפה.

 

גורמים אחרים שיכולים לתרום להתפתחות דלקת חניכיים חריפה כוללים:

 

היגיינת פה לקויה.

עישון או שימוש במוצרי טבק.

שינויים הורמונליים (כגון במהלך ההריון או גיל המעבר).

תרופות מסוימות (כגון antihistamines, תרופות ללחץ דם, או תרופות כימותרפיות).

מצבים רפואיים המחלישים את המערכת החיסונית (כגון HIV / איידס או סוכרת).

נטייה גנטית.

 

טיפול בדלקת חניכיים חריפה

 

הטיפול בדלקת חניכיים חריפה בדרך כלל כרוך בשילוב של טיפול שיניים מקצועי וטיפולים ביתיים להיגיינת הפה. תוכנית הטיפול הספציפית תהיה תלויה בחומרת המצב ובגורמים אישיים אחרים, כגון היסטוריה רפואית וגורמי סיכון.

 

טיפולים לא ניתוחיים

 

קשקשים ותכנון שורשים: זהו הליך ניקוי עמוק המבוצע בדרך כלל על ידי שיננית. הטיפול כולל הסרת פלאק וטרטר מן השיניים והחניכיים במגוון כלים, כגון scaler וניקוי באור אולטרה. לאחר שהשיניים נוקו, השיננית תבצע פעולת החלקה על  שורשי השיניים כדי להקשות על הצטברות חיידקים. במקרים מסוימים, אנטיביוטיקה עשויה להיות כלולה במסגרת טיפול החניכיים, בכדי לסייע בשליטה על זיהום חיידקי.

 

אנטיביוטיקה: אנטיביוטיקה יכולה להינתן באמצעות הנפקת מרשם על ידי רופא שיניים או מומחה בריאות הפה בכדי לעזור בזיהום החיידקי. אנטיבויטיקה יכולה להינתן בצורת גלולה, ג'ל או מי פה לשימוש על גבי החניכיים. חשוב לקחת אנטיביוטיקה בדיוק כפי שנקבע ולסיים את כל המנות של הטיפול, גם אם הסימפטומים משתפרים לפני כן.

 

מי פה ושטיפות: ישנם מספר סוגים של מי פה ושטיפות שיכולים לעזור בהפחתת דלקת חניכיים, ולקדם ריפוי החניכיים. חלקם מכילים חומרים מחטאים כמו chlorhexidine, בעוד שאחרים מכילים תמציות צמחים כמו שמן עץ התה.

 

טיפולים כירורגיים

 

ניתוח פלאפ: הליך כירורגי המבוצע בדרך כלל על ידי פריודונט (רופא שיניים מומחה לחניכיים) אשר כרוךב בהרמת החניכיים מן השיניים, בכדי לאפשר ניקוי עמוק יותר של השיניים והחניכיים. לאחר שהשיניים והחניכיים נוקו, החניכיים ממוקמות מחדש ונתפרות במקומן. ניתוח פלאפ מבוצע בדרך כלל תחת הרדמה מקומית ועשוי לדרוש מספר פגישות מעקב בכדי לבקר על תהליך הריפוי.

 

שתלי עצם ורקמות: במקרים מסוימים, רקמת עצם וחניכיים עלולים להיפגע על ידי דלקת חניכיים חריפה. ניתן למקם במקומם באזור הרצוי רקמה בריאה הנלקחת מאזורים אחרים של הפה, או עם מחומרים סינתטיים. תהליך זה מבוצע בדרך כלל על ידי מומחה חניכיים, ועשוי לדרוש כמה פגישות מעקב על מנת לבצע בקרה על הריפוי.

 

דלקת חניכיים חריפה

 

היגיינת פה ביתית

 

צחצוח ושימוש בחוט דנטלי באופן קבוע: צחצוח של לפחות פעמיים ביום, ושימוש בחוט דנטלי פעם ביום יכולים לעזור להסיר פלאק וחיידקים מהשיניים והחניכיים. חשוב להשתמש בטכניקות צחצוח בצורה נכונה, כמו שם שימוש בחוט דנטלי, כפי שמומלץ על ידי רופא שיניים או מומחה לבריאות הפה.

 

שימוש בשטיפת פה או שטיפה: רופא שיניים או מומחה לבריאות הפה עשויים להמליץ לכם ​​על שטיפות פה או שטיפה ספציפית, בכדי לסייע להפחית דלקת חריפה בחינכיים, ולקדם את תהליך הריפוי.

 

תזונה בריאה: תזונה דלה בסוכר ועשירה ברכיבים מזינים יכולה לעזור לתמוך בבריאות הפה הכללית, ולמנוע הצטברות פלאק וחיידקים.

 

הפסקת עישון או שימוש במוצרי טבק: עישון וטבק יכולים להגביר את הסיכון למחלות חניכיים ובעיות אחרות של בריאות הפה. הפסקת עישון והפסקת השימוש במוצרי טבק יכולים לעזור לשפר את בריאות הפה ואת הבריאות הכללית.

 

דלקת חניכיים חריפה תרופות סבתא

 

ישנן מספר תרופות ביתיות אשר יכולות לעזור להקל על הסימפטומים של דלקת חניכיים חריפה. בעוד שתרופות אלה אינן תחליף לטיפול שיניים מקצועי, הן עשויות לשמש בשילוב עם טיפולים אחרים בכדי לעזור לקדם ריפוי ולמנוע נזק נוסף לחניכיים. 

 

כמה מהתרופות הביתיות היעילות ביותר עבור דלקת חניכיים חריפה תרופות סבתא כוללות:

 

שטיפה של מים מלוחים: שטיפה של מים מלוחים יכולה לעזור להפחית את הדלקת ולקדם ריפוי החניכיים. כדי לבצע שטיפה של מים מלוחים ערבבו 1/2 כפית מלח עם כוס של מים חמים. ערבו את התמיסה המתקבלת בפה למשך 30 שניות לפני שאתם יורקים החוצה.

 

שטיפה עם מי חמצן: שטיפת מי חמצן יכולה לעזור להרוג את החיידקים ולהפחית מצבי דלקת. מערבבים חלקים שווים של 3% מי חמצן ומים, ועם  התמיסה המתקבלת שוטפים את הפה למשך  30 שניות.

 

משחת סודה לשתייה: לסודה לשתייה יש תכונות אנטי בקטריאליות טבעיות, והיא יכולה לעזור לנטרל חומצות בפה. ערבבו כף אחת של סודה לשתייה עם מספיק מים לקבלת מרקם של משחה, ומרחו את התערובת המקבלת על החניכיים באמצעות מברשת שיניים או עם האצבע. השאירו את החומר על החניכיים למשך כמה דקות, לפני שטיפה עם מים.

 

אלוורה: לאלוורה יש תכונות אנטי דלקתיות ואנטי בקטריאליות היכולות לעזור בהרגעת חניכיים מגורות. מרחו כמות קטנה של ג'ל אלוורה על החניכיים שלכם ועסו בעדינות. השאירו את הג'ל על החניכיים למשך כמה דקות לפני שטיפה עם מים.

 

בעוד תרופות סבתא ביתיות יכול להיות מועילות בטיפול דלקת חניכיים חריפה, חשוב לקבל טיפול שיניים מקצועי אם אתם חוויים  סימפטומים חמורים או מתמשכים. רופא שיניים או מומחה לבריאות הפה יכולים לספק תוכנית טיפול מקיפה כדי לטפל בסיבות הבסיסיות של דלקת חניכיים חריפה, ולמנוע נזק נוסף לחניכיים.

 

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום

שאלות גולשים מהפורום בנושא דלקת חניכיים חריפה

דם מהחניכיים

יורד לי דם משני שיניים במגע עם החניכיים. נאמר לי על ידי השיננית שזה כתוצאה מ דלקת חניכיים חריפה שיש לי. כל בוקר אני מוצאת על הקר כתמים מהדם. מה עושים כדי להילחם בדלקת? 

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 10/12/2018