דלקת חניכיים היא בעיה דנטלית נפוצה המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. זוהי סוג של מחלת חניכיים הגורמת לדלקת ולגירוי של החניכיים, מה שמוביל לתסמינים כגון דימום, אדמומיות, נפיחות ורגישות.

בעוד שיש אפשרויות טיפול מסורתיות זמינות עבור דלקת חניכיים, אנשים רבים מעדיפים תרופות טבעיות ממגוון סיבות, כולל עלות מול תועלת ותופעות לוואי מינימליות.

 

מה זה דלקת חניכיים

 

דלקת חניכיים היא מחלת חניכיים נפוצה הנגרמת על ידי הצטברות של פלאק על השיניים. פלאק הוא למעשה שכבה של חיידקים שנוצרים על השיניים והחניכיים, וכאשר היא אינה מוסרת על ידי צחצוח רגיל וחוט דנטלי, היא יכולה לגרום לחניכיים להיות מודלקות ומגורות. הסימפטומים המוקדמים של דלקת חניכיים כוללים חניכיים אדומות, נפוחות ומדממות, ריח רע מהפה וחניכיים נסוגות.

 

אם המחלה לא מטופלת כראוי, דלקת חניכיים יכולה להתקדם לצורות חמורות יותר של מחלות חניכיים, מה שעלול להוביל לאובדן שיניים ולבעיות בריאותיות חמורות אחרות. חשוב לטפל בדלקת חניכיים בהקדם האפשרי כדי למנוע נזק נוסף לחניכיים ולשיניים.

 

הגורמים לדלקת חניכיים

 

היגיינה אוראלית ירודה: מחסור בצחצוח שיניים ואי שימוש בחוט דנטלי באופן קבוע יכולים להוביל להצטברות של פלאק על השיניים. פלאק הוא שכבה של חיידקים שיכולה לגרות את החניכיים ולגרום לדלקת. עם הזמן, אם לא יוסר, הפלאק יכול להפוך לרקבון, אשר יכול להיות מוסר רק על ידי רופא שיניים מקצועי.

 

שינויים הורמונליים: שינויים הורמונליים במהלך גיל ההתבגרות, הריון וגיל המעבר יכולים להפוך את החניכיים לרגיש יותר וכאלו שנוטים להתגבשות נפיחות בחניכיים וכתוצאה מכך, גם להיווצרות דלקת חניכיים. הסיבה לכך היא שינויים ברמות ההורמונים, אשר יכולים להשפיע על אספקת הדם לחניכיים שלך, במה שהופך אותם רגישים יותר לדלקת ולזיהום.

 

תרופות מסוימות: תרופות מסוימות, כגון סטרואידים, תרופות נגד התקפים ותרופות לטיפול בסרטן, יכולות לגרום לדלקת חניכיים כתופעת לוואי. הסיבה לכך היא כי תרופות אלה יכולים להשפיע על המערכת החיסונית, ולמנוע מהגוף להילחם בזיהומים.

 

מצבים רפואיים: מצבים רפואיים מסוימים, כגון סוכרת ו- HIV, יכולים להגביר את הסיכון לפתח דלקת חניכיים. הסיבה לכך היא כי מחלות אלו יכולות להחליש את המערכת החיסונית שלך, ולמנוע מהגוף להילחם בזיהומים.

 

עישון: עישון ושימוש במוצרי טבק יכולים לגרות את החניכיים ולגרום להם להיות רגישים יותר לדלקת חניכיים. הסיבה לכך היא ששימוש בטבק יכול להפחית את זרימת הדם לחניכיים, מה שמקשה על הגוף להילחם בזיהומים.

 

גורמים גנטיים: אנשים מסוימים עשויים להיות בעלי נטייה גנטית טובה יותר לעמידות בפני דלקת חניכיים מאשר לאחרים. אנשים מסויימים הם פשוט רגישים יותר לדלקות מאשר אחרים בגלל סיבות מולדות.

 

טיפול טבעי בדלקת חניכיים

 

יש הרבה שיטות להוריד נפיחות בחניכיים ולטפל בדלקת חניכיים. כאשר מדברים על נפיחות בחניכיים תרופות טיפול ביתי תמיד יכול לעזור, ויש להכיר את כל האפשרויות שנמצאות בהישג יד.

 

משיכת שמן

 

משיכת שמן היא מנהג עתיק הכולל גרגור שמן סביב הפה כדי להסיר חיידקים ורעלים. שמן קוקוס ושמן שומשום משמשים בדרך כלל למטרה זו משום שיש להם תכונות מיקרוביאליות שיכולות לעזור להפחית את מספר החיידקים בפה. יש לקחת כף אחת של שמן ולשטוף אותו סביב הפה במשך 10-15 דקות לפני שיורקים אותו החוצה. זה יכול לעזור להסיר חיידקים ורעלים התורמים לדלקת חניכיים.

 

מים מלוחים

 

שטיפת הפה במים מלוחים היא תרופה טבעית, פשוטה ויעילה עבור דלקת חניכיים. ערבבו כפית מלח אחת בכוס מים חמים וגרגרו אותה בפה למשך 30 שניות לפני שאתם יורקים אותה החוצה. במחלת דלקת חניכיים מי מלח יכולים לעזור להפחית דלקת ולקדם ריפוי של החניכיים. למלח יש גם תכונות חיטוי שיכול לעזור להרוג חיידקים בפה.

 

אלוורה

 

אלוורה שימשה במשך מאות שנים לטיפול במגוון מחלות, כולל בעיות בנושא בריאות הפה. יש לו תכונות אנטי דלקתיות ואנטיבקטריאליות שיכולות לעזור להרגיע ולרפא חניכיים מודלקות. כדי להשתמש באלוורה עבור דלקת חניכיים, יש להחיל כמות קטנה של ג'ל אלוורה ישירות על החניכיים ולעסות אותם בעדינות במשך כמה דקות. אפשר גם להשתמש במיץ אלוורה כמו עם מי פה על ידי גרגור בתוך הפה במשך 30 שניות לפני שיורקים אותו החוצה.

 

שמן עץ התה

 

שמן עץ התה שימש במשך מאות שנים לטיפול במגוון בעיות עור ובריאות הפה. יש לו תכונות אנטי בקטריאליות ואנטי דלקתיות שיכולות לעזור להפחית הצטברות פלאק והצטברות של דלקת חניכיים. כדי להשתמש בשמן עץ התה עבור דלקת חניכיים, ערבבו כמה טיפות של שמן עץ התה עם שמן קוקוס, ומרחו אותו ישירות על החניכיים. אפשר גם להוסיף כמה טיפות של שמן עץ התה למשחת השיניים או מי הפה שלכם כדי לקבל יתרונות נוספים.

 

כורכום

 

כורכום הוא תבלין צהוב בהיר הבא לידי שימוש בעולם הרפואה במשך מאות שנים לטיפול במגוון בעיות בריאותיות. יש לו תכונות אנטי דלקתיות שיכולות לעזור להפחית דלקת בחניכיים. כדי להשתמש בכורכום עבור דלקת חניכיים, יש לערבב כפית אחת של אבקת כורכום עם כמה טיפות מים כדי לייצר משחה, ולאחר מכן להחיל אותה ישירות על החניכיים במשך כמה דקות לפני שטיפה.

 

סודה לשתייה

 

סודה לשתייה היא מרכיב ביתי נפוץ שיש לו שימושים רבים, כולל כתרופה טבעית לדלקת חניכיים. יש לו תכונות אנטי מיקרוביאליות שיכולות לעזור להפחית את מספר החיידקים בפה. כדי להשתמש בסודה לשתייה עבור דלקת חניכיים, ערבבו כמות קטנה של סודה לשתייה עם מים כדי לייצר משחה, כדי להשתמש בה כדי לצחצח שיניים וחניכיים. אפשר גם להוסיף קמצוץ של סודה לשתייה למשחת השיניים שלכם כדי לייצר יתרונות נוספים.

 

מי חמצן

 

מי חמצן הוא חיטוי ביתי נפוץ שיכול לשמש גם כתרופה טבעית עבור דלקת חניכיים. יש לו תכונות אנטי-מיקרוביאליות ואנטי דלקתיות שיכולות לעזור להרוג חיידקים ולהפחית את הדלקת בחניכיים. כדי להשתמש במי חמצן עבור דלקת חניכיים, יש לדלל אותו עם מים ביחס של 1:1 ולשטוף אותו בתוך הפה למשך 30 שניות לפני שיורקים אותו החוצה. חשוב לא לבלוע את התערובת.

 

לסיכום, בתחום של מחלקת חניכיים טיפול טבעי בהחלט יכול לעזור, אם כי צריך לדעת מה עושים ואיך ליישם כל סוג של טיפול כדי לא לייצר נזק.

 

דלקת חניכיים טיפול טבעי

 

טיפול רפואי בדלקת חניכיים

 

הטיפול המסורתי בדלקת חניכיים הוא באמצעות תרופות. רופאי שיניים בדרך כלל ירשמו טיפול באנטיביוטיקה לטיפול בדלקת חניכיים. אנטיביוטיקה עשויה לבוא בצורת גלולה או בצורה של ג'ל שמיושם ישירות על החניכיים. אנטיביוטיקה הורגת את החיידקים שגורמים לדלקת חניכיים בצורה מאוד יעילה, אם כי היא מגיעה עם תופעות לוואי מינוריות. יש אפשרות לקבל גם משככי כאבים ללא מרשם, כגון איבופרופן, שעוזרים מאוד כדי להפחית דלקתיות ואי נוחות.

 

ניקוי שיניים מקצועי, הידוע גם בשם ניקוי אבן, מומלץ בדרך כלל עבור כולם, אך במיוחד עבור אנשים עם דלקת חניכיים בינונית עד חמורה. במהלך הליך זה, רופא שיניים ישתמש בכלים מיוחדים להסרת הצטברות פלאק וריקבון מהשיניים והחניכיים. זה יכול לעזור להפחית את הדלקת ולמנוע נזק נוסף לחניכיים.

 

במקרים חמורים של דלקת חניכיים, רופא השיניים עשוי להמליץ ​​על הליכים כירורגיים כגון השתלת חניכיים או ניתוח שורש. הליכים אלה נעשים בדרך כלל בהרדמה מקומית וכוללים הסרת רקמות חניכיים חולות והחלפתן ברקמה בריאה.

 

מתי לפנות לרופא שיניים

 

ישנם כמה סימנים לכך שאתם צריכים לראות רופא שיניים:

 

חניכיים מדממות: אם החניכיים שלכם מדממות כאשר אתם מצחצחים שיניים או משתמשים בחוט דנטלי, זה עשוי להיות סימן לדלקת חניכיים. בעוד דימום מועט עשוי להיות נורמלי, דימום מתמשך יכול להיות סימן לבעיה רצינית יותר.

 

חניכיים נפוחות: חניכיים נפוחות יכולות להיות סימן לדלקת חניכיים או לבעיות אחרות הקשורות לבריאות הפה. רופא השיניים יכול לבדוק את החניכיים ולהמליץ ​​על טיפול מתאים.

 

ריח רע מהפה: ריח רע מהפה יכול להיות סימן של דלקת חניכיים או בעיות אחרות הקשורות לבריאות הפה. רופא השיניים יכול לעזור לזהות את הגורם לריח רע מהפה ולהמליץ על טיפול מתאים.

 

נסיגת חניכיים: נסיגת חניכיים יכולה להיות סימן למחלת חניכיים או לבעיות בריאות הפה אחרות. רופא השיניים שלך יכול לבדוק את החניכיים שלך ולהמליץ ​​על טיפול מתאים.

 

שיניים רופפות: אם השיניים שלך מרגישות רופפות או נראות כאילו הן משתנות, זה עשוי להיות סימן למחלת חניכיים מתקדמת. רופא השיניים שלך יכול לעזור למנוע נזק נוסף ולהמליץ ​​על טיפול מתאים.

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד”ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים “איכילוב”. בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום