כאבי שיניים לאחר סתימה הם תופעה שכיחה עבור אנשים מסוימים. חשוב להבין את הגורמים הפוטנציאליים מאחורי אי הנוחות הזו כדי לטפל בה ביעילות.

סיבה אפשרית אחת להופעת כאב אחרי סתימה היא רגישות בשיניים. חומר המילוי שהוחדר במהלך טיפול הסתימה עלול לגרום לרגישות לטמפרטורות חמות או קרות, וכתוצאה מכך לאי נוחות זמנית. סיבה נוספת יכולה להיות מילוי גבוה. אם המילוי אינו מיושר כראוי עם השן הטבעית, זה יכול ליצור נשיכה לא אחידה, ולהוביל לכאב. 

 

בנוסף, חורים עמוקים או ריקבון קרוב לעצב השן עלולים לגרום גם לכאב לאחר מילוי. העצב עלול להיות מגורה במהלך המילוי, מה שיוביל לרגישות ואי נוחות. יתר על כן, ייתכן שהמילוי עצמו עלול להינזק או להיסדק ולגרום לכאב. 

 

לבסוף, אנשים מסוימים עשויים לחוות תגובה אלרגית לחומר המילוי, וכתוצאה מכך כאב או אי נוחות. הבנת הסיבות הפוטנציאליות יכולה לסייע בקבלת טיפול מיטבי אצל רופא השיניים שלך, ולקבוע את דרך הפעולה הטובה ביותר כדי להקל על הכאב לאחר סתימה.

 

תסמינים נורמליים אחרי סתימה

 

אחרי הפרוצדורה של סתימה דנטלית, חשוב לשים לב לכל תסמין. זה נורמלי אם ישנה רגישות או אי נוחות מיד לאחר הליך המילוי, מכיוון שהשן והרקמות הסובבות עשויות להזדקק לזמן הסתגלות. עם זאת, כאשר כאב אחרי סתימה נמשך או מחמיר לאורך זמן, זה עשוי להוות סיבה לדאגה. חשוב לשים לב לתסמינים כמו כאבים עזים, פעימות או תחושת ירי חדה. אלה יכולים להצביע על בעיה בסיסית שרופא השיניים שלך צריך לטפל בה. 

 

בנוסף, אם אתה מבחין בנפיחות, אדמומיות או מוגלה סביב השן המלאה, זה יכול להיות סימן לזיהום, ויש צורך בטיפול שיניים מיידי. גורם חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון הוא משך הכאב. בעוד שאי נוחות קלה למשך מספר ימים היא נורמלית, אם הכאב נמשך יותר משבוע או הופך לבלתי נסבל, חיוני לפנות לרופא. 

 

יתר על כן, לשוב לשים לב לכל שינוי בנשיכה או לקושי בלעיסה. אם אתה מבחין שהשיניים שלך אינן מתיישרות כראוי או אם אתה חווה כאב בעת נשיכה, זה יכול להצביע על כך שהסתימה זקוקה להתאמה או שיש בעיה עם השן עצמה. תמיד עדיף להיות זהיר ולהתייעץ עם רופא השיניים שלך אם אתה לא בטוח לגבי התסמינים שאתה חווה. הרופא יכול להעריך את מצבך, לקבוע אם התסמינים תקינים או מעידים על בעיה, ולספק את הטיפול המתאים.

 

מה עליך לעשות אם אתה חווה כאב לאחר סתימה?

 

תחושת כאב אחרי סתימה בשיניים יכולה להיות מעיקה, אך ישנם צעדים שתוכל לנקוט כדי לטפל בכך. בראש ובראשונה, אל תתעלם מהכאב ואל תקווה שהוא יחלוף מעצמו. פנה לרופא השיניים שלך בהקדם האפשרי כדי ליידע אותו על התסמינים. לבינתיים אפשר לנסות משככי כאבים ללא מרשם, כמו איבופרופן או פרצטמול, כדי להקל על אי הנוחות. עקוב אחר ההוראות שעל האריזה והתייעץ עם הרוקח.

 

חשוב גם לשמור על היגיינת פה טובה בתקופה זו. יש לצחצח את השיניים בעדינות, במיוחד סביב השן שטופלה, באמצעות מברשת שיניים רכה. שים לב לטכניקת הצחצוח שלך כדי להימנע מהפעלת לחץ מוגזם על האזור.

בנוסף, הימנע מצריכת מזון ומשקאות חמים או קרים, מכיוון שהם יכולים לעורר רגישות ולהגביר את הכאב. העדיף מאכלים פושרים או כאלו שהם בטמפרטורת החדר ובחר במזונות רכים שלא דורשים לעיסה רבה. אם אתה מבחין בנפיחות כלשהי או מתקשה לבלוע, יש לשטוף את הפה עם מי מלח חמימים. לשם כך יש לערבב חצי כפית מלח בכוס מים ולשטוף בעדינות את התמיסה סביב הפה למשך כ-30 שניות לפני שיורקים אותה החוצה. זה יכול לעזור בהפחתת הדלקת ולקדם ריפוי.

 

אפשרויות הטיפול בכאב לאחר סתימה

 

כשמדובר באפשרויות הטיפול בכאב בשן לאחר סתימה, רופא השיניים שלך יצטרך להעריך תחילה את הגורם לכאב. אם הכאב נובע מרגישות בשל הסתימה, הוא עשוי להמליץ על שימוש במשחת שיניים או ג'ל להפחתת הרגישות. מוצרים אלו מכילים מרכיבים שעוזרים בחסימת ההעברה של אותות הכאב מהשן לעצבים.

 

במקרים מסוימים, כאב אחרי סתימה עלול להיגרם מחומר מילוי הסתימה, כך המילוי הוא גבוה מדי ביחס למבנה השן. מצב זה מפריע בעת נשיכה או לעיסה, ומוביל לכאב. רופא השיניים שלך יכול בקלות להתאים את המילוי כדי להבטיח שהוא מיושר כראוי עם הנשיכה, ולהקל על אי הנוחות.

 

אם הכאב הוא תוצאה של דלקת או זיהום בשן, ייתכן שרופא השיניים ימליץ על טיפול שורש. הליך זה כולל הסרת העיסה הנגועה, ניקוי האזור ומילוי שלו בחומר מיוחד כדי למנוע זיהום נוסף. למרות שתעלות שורש עשויות להישמע כדבר מרתיע, הן בדרך כלל ללא כאב ויכולות לספק הקלה לאורך זמן.

במקרים נדירים, אם הכאב נמשך ואפשרויות טיפול אחרות מוצו, רופא השיניים שלך עשוי להציע להסיר את המילוי ולהחליף אותו בחומר אחר. זה נכון במיוחד אם יש עדות לתגובה אלרגית או אם המילוי גורם לגירוי מתמשך.

חשוב לתקשר בפתיחות עם רופא השיניים שלך לגבי רמת הכאב שאתה חווה. הרופא יכול לספק אפשרויות טיפול מותאמות אישית בהתאם למצב הספציפי שלך. 

 

כאב אחרי סתימה

 

אמצעי מניעה לכאב לאחר סתימה

 

כדי למזער את הסיכון לכאבים בשן אחרי סתימה, יש מספר אמצעי מניעה בהם תוכל לנקוט. בראש ובראשונה, שמירה על היגיינת הפה היא חיונית. יש לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום עם משחת שיניים המכילה פלואוריד, תוך שימוש  בחוט דנטלי כדי להסיר הצטברות פלאק ולמנוע עששת.

 

בנוסף, חשוב לבקר אצל רופא השיניים באופן קבוע לבדיקות וניקוי מקצועי. ביקורים אלו מאפשרים לרופא השיניים לזהות כל בעיה דנטלית בשלב מוקדם, כולל צורך בסתימות, ולטפל בדברים לפני שיש החמרה.  אמצעי מניעה נוסף הוא צמצום בצריכת מזון ומשקאות חמים או קרים מדי. טמפרטורות קיצוניות עלולות לגרום לרגישות ואי נוחות בשיניים עם סתימות. בחר במקום זאת במאכלים ומשקאות פושרים או בטמפרטורת החדר.

הימנעות מלעיסת חפצים קשים, כגון קרח או עטים, יכולה גם לסייע במניעת נזק למילוי ולהפחית את הסיכון לכאב. בנוסף, אם אתה עוסק בספורט עם מגע או בפעילויות שיכולות להוות סיכון לשיניים שלך, שקול ללבוש מגן פה. 

 

טיפול שיניים: חלק חיוני בשגרה

 

היגיינת שיניים לקויה יכולה להוביל לבעיות בריאות פה שונות, כולל עששת, מחלות חניכיים ואפילו בעיות בריאות מערכתיות כמו מחלות לב וסוכרת. שמירה על שגרת טיפול שיניים היא חיונית. זה כולל צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום למשך שתי דקות בכל פעם באמצעות משחת שיניים עם פלואוריד. צחצוח מסייע בהסרת רובד חיידקים וחלקיקי מזון שעלולים להוביל לעששת ומחלות חניכיים. אל תשכח להחליף את מברשת השיניים שלך כל שלושה עד ארבעה חודשים או מוקדם יותר, אם יש בכך צורך.

בנוסף לצחצוח, שימוש בחוט דנטלי על בסיס יומי הוא חיוני להסרת רובד ופסולת בין השיניים, במקומות אליהם מברשת השיניים מתקשה להגיע.  זה מסייע במניעת  עששת ומחלות חניכיים.

יתרה מזאת, תזמון בדיקות וניקוי שיניים קבועים הוא חיוני. רופא השיניים שלך יכול לזהות כל בעיה בבריאות הפה בשלב מוקדם ולספק טיפול מתאים. ניקוי מקצועי מסייע בהסרת רובד עיקש ואבנית, ומפחית את הסיכון לבעיות שיניים.

תזונה בריאה ממלאת תפקיד מכריע גם כן בטיפולי שיניים. מומלץ להגביל צריכת מזונות ומשקאות ממותקים וחומציים, מכיוון שהם יכולים לתרום לעששת. במקום זאת, יש להעדיף תפריט של תזונה מאוזנת עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים. שתיית מים מרובה במהלך היום גם עוזרת לשמור על בריאות הפה.

 

האם כולם חווים כאבים לאחר סתימה?

 

לא כולם חווים כאבים בשן אחרי סתימה. רמת אי הנוחות יכולה להשתנות מאדם לאדם, והיא תלויה במספר גורמים.

 

סוג וגודל המילוי: סוג המילוי וגודלו יכולים להשפיע על הסבירות לחוות כאב. כאב בשן אחרי סתימה לבנה (הכוונה לסתימות בצבע השן) נוטה בדרך כלל לגרום לרגישות שהיא פחותה, לעומת סתימות שיניים בצבע כסף. סתימות גדולות יותר עלולות לגרום לאי נוחות רבה יותר מכיוון שהן יכולות לכלול שיקום עמוק יותר והשפעה גדולה יותר על מבנה השן.

 

רגישות: לחלק מהאנשים עשויות להיות שיניים רגישות יותר באופן טבעי, מה שגורם להם להיות מועדים יותר לחוות כאב לאחר הסתימה. רגישות זו יכולה לנבוע מאמייל דק, שורשי שיניים חשופים או מצבי שיניים בסיסיים כגון נסיגת חניכיים או שחיקת שיניים.

 

גירוי עצבי: במהלך הביצוע של הסתימה, ייתכן שרופא השיניים יצטרך להסיר חומר שן שנרקב או פגום, שעלול לגרות את עיסת השיניים או קצות העצבים בתוך השן. גירוי זה יכול להוביל לרגישות או כאב זמני לאחר המילוי.

חשוב לציין שכל אי נוחות בה חשים לאחר טיפול של סתימה, היא באופן נורמלי אי נוחות זמנית. אם הכאב נמשך או מחמיר לאורך זמן, חשוב לפנות לרופא השיניים שלך להערכה נוספת, מכיוון שהוא עשוי להצביע על בעיה בסיסית כגון נשיכה לא נכונה, זיהום או נזק עצבי.

ברוב המקרים, משככי כאבים ללא מרשם כמו איבופרופן יכולים לעזור להקל על אי נוחות קלה. בנוסף, הימנעות ממזונות ומשקאות חמים או קרים, כמו גם מזונות דביקים או קשים, יכולה לסייע במניעת גירוי נוסף.

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד”ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים “איכילוב”. בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום

שאלות גולשים מהפורום בנושא כאב אחרי סתימה

כאב אחרי סתימה רגילה עמוקה

שלום רב היום עשו לי סתימה עמוקה בשן לפני אחרונה בלסת עליונה.לא ניו לי כאבים לפני נרופא פשוט ראה עששתבצילום. הטיפול היהממושך- כמעט 50 דקותבמהלכו הרופא צילם את השן פעמיים. יש לי בעיה כרוניתבמפרק...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 03/11/2023
החלפת סתימה ישנה וגדולה עם עששת

שלום רב, בשן טוחנת יש סתימה גדולה וישנה, בצילום רואים שיש עששת מתחת לסתימה. הרופא אמר שצריך להחליף את הסתימה. אני חוששת שזה יוביל לטיפול שורש. היה לי נסיון דומה עם שן אחרת באותו מצב שתוך חודש וחצי...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 28/04/2023
סתימה נמוכה?

הי, לאחר סתימה עמוקה שעשיתי היו לי כאבים בעת הלעיסה ואז הורידו מגובה הסתימה.. לאחר מכן כבר שבוע, מרגישה כאבים בשן אחרת שאין בה עששת (לפי תמונה חדשה) ובפועל מרגישה שיש כובד או לחץ על השן שלא הייתי...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 29/12/2020
סתימה לילד בן 5

היי ככל הנראה שלילד שלי בן ה-5 יש חור בשן. מעוניינת לדעת אם יש צורך בהרדמה מלאה בהליך הסתימה או יש דרך אחרת לטפל? חוששת מהרדמה וכרגע הוא עוד לא מתלונן על כאב אז מתלבטת אם להמתין..

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 06/07/2020
לחצים בשן לאחר סתימה לבנה

שלום אני עשיתי לפני שנתיים סתימה לבנה בשן אחת לפני אחרונה למעלה מאז יש לי לחצים בשן לא קבוע אבל יש ימים שזה רצוף וגם שאני אוכל משהו קר או שוטף את הפה במים קרים יש לי כמו צמרמורת חזקה כאילו יש לי...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 19/04/2018
כאב שיניים חזק לאחר סתימת אמלגם לבנה עמוקה

שלום, לפני 3 שבועות החליפו לי סתימה ישנה בסתימת אמלגם לבנה חדשה בעיקר בגלל שה ע ה לי רווח בין 2 שיניים שהפריע לי בזמן אכילה כי אוכל היה נכנס ברווח והיה גורם לרגישות וללחץ כואב כשהיה נתקע שם. ...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 09/01/2024
טיפול שורש משהו לא ברור

ב 12/1/2024 עשיתי טיפול שורש במרפאת שיניים, הרופא קדח בשן והוצא עששת, שם תרופה ושם סתימה זמנית, בביקור השני אמר לי עדיף שנשאיר את התרופה עוד שבוע ועשה לי ניקוי אבנית. הוא אמר שצריך לקטול את העצב ולשים...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 30/01/2024
בעיה בשן או בחניך

שלום.בשן אחורית יש סתימה עמוקה שמסביבה יש כאבים ורגישות בדרגות עולות ויורדות.בבדיקת קור עם הבד אין רגישות אבל בנקישות כן כואב.רופאי הקופה שוללים בעית חניכיים אבל הבנתי שבדיקת הקור הזו היא...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 28/03/2022