שמירה על היגיינת שיניים טובה והסרת הצטברות אבנית היא חיונית לבריאות הפה והמערכתית הכוללת. על ידי הבנת הסיבות והתוצאות של הצטברות האבנית, שימוש בשיטות היגיינת פה מומלצות, וטיפול שיניים מקצועי באופן קבוע, אתם יכולים למנוע הצטברות אבנית, ולשמור על השיניים והחניכיים שלכם בריאים.

שמירה על היגיינת שיניים טובה היא חיונית לבריאות הכללית, והיבט חשוב אחד של היגיינת השיניים הוא הסרת האבנית מהשיניים. אבנית היא למעשה הצטברות של פלאק קשיח על השיניים, ואם לא מטפלים בו, הוא יכול להוביל לעששת, מחלות חניכיים ובעיות בריאות הפה אחרות.

הגורמים להצטברות אבנית בשיניים

הצטברות אבנית נגרמת על ידי שילוב של גורמים, כולל היגיינת פה ירודה, תזונה עשירה בסוכר ופחמימות, יובש בפה, עישון או שימוש בטבק, ומצבים רפואיים מסוימים אשר מפחיתים את זרימת הרוק. כאשר אתם אוכלים ושותים, החיידקים בפה שלכם משתלבים עם חלקיקי המזון והרוק ויוצרים מעיין סרט דביק שנקרא פלאק. אם לא תסירו את הפלאק על ידי צחצוח ושימוש בחוט דנטלי באופן קבוע, הסרט הדביק הזה עלול להקשיח את עצמו ולהפוך לאבן (אבנית) תוך מספר ימים. אבנית הרבה יותר קשה להסיר מאשר פלאק, והדבר דורש התערבות מקצועית כדי להיפטר ממנה יעילות.

איך לזהות הצטברות אבנית בשיניים

הצטברות אבנית לעתים קרובות קל לזהות, כפי שהיא נראה כמו הופעה צהובה או חומה על פני השטח של השיניים. אתם עשויים להבחין בה לאורך קו החניכיים שלך, על גב השיניים הקדמיות שלך, או על משטחי הלעיסה של השיניים הטוחנות. הצטברות אבנית יכולה גם לגרום לריח רע מהפה ולהרגשה מחוספסת על השיניים. עם זאת, אזורים מסוימים של הצטברות אבנית עשויים להיות קשים לזיהוי בעין בלתי מזוינת, במיוחד אם הם נמצאים בין השיניים או מתחת לקו החניכיים. מסיבה זו חשוב לבקר אצל רופא השיניים באופן קבוע לבדיקות שגרתיות וניקיו, שכן רופאי השיניים יכולים להשתמש במכשור וציוד מיוחד כדי לזהות ולהסיר את האבנית, לפני שהיא גורמת לבעיות בריאות הפה חמורות.

ההשפעות של אבנית בשן

 

עששת וחורים: הצטברות אבנית יכולה ללכוד חיידקים המזיקים לשיניים והחניכיים, מה שמוביל לחורים ועששת. חורים אלה יכולים להיות כואבים ועשויים לדרוש סתימות או טיפולים דנטליים אחרים.

 

דלקת חניכיים: הצטברות אבנית יכולה לגרום לדלקת בחניכיים. דלקת חניכיים יכולה לגרום לחניכיים אדומות, נפוחות ומדממות, כאשר דלקת חניכיים כזו עלולה גם להוביל לאובדן שיניים ולאובדן עצם בלסת. חשוב לטפל במצבים אלה מוקדם, בכדי למנוע נזק נוסף לשיניים ולחניכיים.

 

רגישות בשיניים: הצטברות אבנית עלולה לגרום לשיניים להיות רגישות יותר למזונות ומשקאות חמים, קרים או מתוקים. זה יכול להיות לא נוח או אפילו כואב, ועשוי לדרוש משחת שיניים מיוחדת או טיפולים אחרים.

 

ריח רע מהפה: הצטברות אבנית יכולה להכיל בתוכה גם חיידקים הגורמים לריח רע מהפה, וזאת גם אם אתם מצחצחים ומבצעים שימוש קבוע בחוט דנטלי. זה יכול להיות מביך ולהשפיע על הביטחון שלכם מבחינה חברתית.

 

בעיות בריאות מערכתיות: בנוסף לבעיות בריאות הפה, הצטברות אבנית קשורה גם לבעיות בריאותיות מערכתיות מסוימות כגון מחלות לב, סוכרת ושבץ. החיידקים שגורמים להצטברות אבנית יכולים לחדור למחזור הדם שלכם ולהגביר את הסיכון לבעיות בריאותיות חמורות כאלו. על ידי הסרה מוקדמת  הצטברות של האבנית, אתם יכולים לסייע בהפחת הסיכון לבעיות בריאותיות מערכתיות מסוג זה.

איך למנוע הצטברות של אבנית

צחצחו שיניים פעמיים ביום: צחצוח שיניים באופן קבוע הוא הבסיס להיגיינת פה נכונה. השתמשו במשחת שיניים עם פלואוריד ומברשת שיניים רכה כדי לצחצח שיניים במשך שתי דקות, פעמיים ביום. הקפידו לצחצח את כל אזורי השיניים, כולל את החלק האחורי של השיניים הקדמיות ואת הלשון.

 

חוט דנטלי יומי: שימוש בחוט דנטלי חשוב בדיוק כמו צחצוח להסרת חלקיקי פלאק ומזון בין השיניים. השתמשו בחוט דנטלי לפחות פעם ביום, ויש לוודא שאתם נכנסים בין כל השיניים, כאשר יש לגרד בעדינות לאורך הצדדים של כל שן.

 

שימוש במי פה: מי פה יכולים לסייע להרוג חיידקים ולרענן את הנשימה. חפשו מי פה חיטוי המכילים פלואוריד, אשר יכולים גם לעזור במניעת עששת.

 

תזונה בריאה: התזונה שלכם משחקת תפקיד משמעותי בבריאות השיניים והחניכיים שלך. מזונות עשירים בסוכר ופחמימות יכולים לתרום להצטברות פלאק ועששת. במקום זאת, בחרו מזונות עשירים בויטמינים ומינרלים, כגון פירות, ירקות וחלבונים רזים.

 

לשתות הרבה מים: שתיית מים לאורך כל היום יכולה לעזור לשטוף חלקיקי מזון וחיידקים שיכולים להוביל להצטברות פלאק. זה יכול גם לעזור לשמור על הפה שלך לח (hydrated), והדבר חשוב לשמירה על שיניים וחניכיים בריאים.

 

תזמון בדיקות שיניים רגילות: גם אם אתם עוקבים ומיישמים את כל הטיפים שצויינו כאן, עדיין חשוב לבקר אצל רופא השיניים שלכם באופן קבוע לבדיקות שגרתיות וניקוי. רופא השיניים שלכם יכול לזהות ולהסיר הצטברות אבנית עוד לפני שהיא גורמת לבעיות בריאותיות חמורות בפה. המטרה היא לבקר את רופא השיניים שלך כל שישה חודשים, או לעתים קרובות – ככל שרופא השיניים שלך ממליץ על בסיס הצרכים האישיים שלך.

הסרת אבנית בשיניים תרופות סבתא

בעוד שניקוי שיניים מקצועי הוא הדרך היעילה ביותר להסרת האבנית, הרי שיש כמה תרופות ביתיות שעשויות לעזור להפחית את ההצטברות. הנה כמה תרופות הביתה לנסות:

 

סודה לשתייה: ערבבו כמות קטנה של סודה לשתייה עם מים כדי להכין משחה, והשתמשו בה לצחצח שיניים. סודה לשתייה יכולה לעזור לנקות את כתמי השטח ולהסיר הצטברות פלאק ואבנית.

 

חומץ תפוחים: השרו את מברשת השיניים בחומץ תפוחים למשך מספר דקות, ואז צחצחו את השיניים כרגיל. רמת החומציות של החומץ יכולה לעזור להמיס אבנית ולהסיר כתמים.

 

משיכת שמן: השרו כף קוקוס או שמן שומשום בפה למשך 10-20 דקות, ואז יש לירוק החוצה. משיכת שמן יכולה לעזור להסיר חיידקים מהפה ולהפחית את הצטברות האבנית.

 

מי חמצן: מערבבים חלקים שווים של מי חמצן ומים, ושוטפים את התערובת בפה במשך 30 שניות. לאחר מכן יש לירוק ולשטוף את הפה במים. מי חמצן יכולים לעזור להרוג חיידקים ולהפחית הצטברות אבנית.

 

פחם פעיל: מערבבים כמות קטנה של פחם פעיל עם מים כדי להכין משחה, כדי לצחצח שיניים. פחם פעיל יכול לעזור להסיר כתמי משטח ולהפחית הצטברות אבנית.

 

בעוד תרופות ביתיות אלה עשויות להיות מועילות בהפחתת הצטברות של אבנית, הרי שהם לא צריכים להחליף צחצוח רגיל, שימוש בחוט דנטלי וניקוי שיניים מקצועי. הקפידו להתייעץ עם רופא רופא השיניים שלכם לפני שאתם מנסים כל תרופה ביתית – כדי להבטיח שהם בטוחים עבור השיניים והחניכיים שלך.

ניקוי שיניים מקצועי

ניקוי שיניים מקצועי, הידוע גם כטיפול מונע, הוא הדרך היעילה ביותר להסרת הצטברות אבנית. במהלך ניקוי שיניים, השיננית או רופא שיניים יבצעו שימוש בכלים מיוחדים להסרת פלאק ואבנית מהשיניים והחניכיים. הנה מה שאתם יכול לצפות לו במהלך ניקוי שיניים מקצועי:

 

בדיקה גופנית: רופא השיניים או השיננית יבצעו בדיקה גופנית של השיניים והחניכיים כדי לחפש סימנים לבעיות בריאות הפה כגון חללים, מחלות חניכיים או סרטן הפה.

 

קנה מידה: באמצעות כלי מיוחד הנקרא סקלר, רופא השיניים או השיננית יסירו הצטברות פלאק ואבנית ממשטחי השיניים ומסביב לקו החניכיים.

 

ליטוש: לאחר קנה המידה, רופא השיניים או השיננית יצחצחו את השיניים באמצעות משחת שיניים מחוספסת ומברשת חזקה או מברשת שיניים חשמלית, בכדי להסיר כתמים של משטחי השיניים, ולהשאיר את השיניים חלקות ומבריקות.

 

שימוש בחוט דנטלי: רופא השיניים או השיננית ישתמשו בחוט דנטלי כדי להסיר את כל האבנית ואת שאריות משחת השיניים שנותרו.

 

טיפול בפלואוריד: לבסוף, רופא השיניים או השיננית עשויים גם לבצע טיפול פלואוריד על השיניים כדי לסייע בהגנה מפני עששת.

באיזו תדירות יש לבצע ניקוי שיניים מקצועי?

רוב האנשים צריכים לבצע ניקוי שיניים מקצועי כל שישה חודשים, או פעמיים בשנה. יחד עם זאת, תדירות ניקוי השיניים עשויה להיות תלויה בצרכי בריאות הפה האישיים שלכם. רופא השיניים שלכם עשוי להמליץ ​​על ניקוי בתדירות גבוהה יותר, למשל אם יש לכם היסטוריה של מחלת חניכיים, עששת או בעיות בריאות פה אחרות. לעומת זאת, אם בריאות הפה שלכם במצב מעולה ורמת הסיכון לבעיות בריאות הפה היא נמוכה, הרי שרופא השיניים עשוי להמליץ ​​על ניקוי פעם בשנה, או אפילו בתדירות נמוכה יותר. חשוב לעקוב אחר המלצות רופא השיניים לניקוי שיניים, ולתזמן בדיקות קבועות כדי לשמור על בריאות פה טובה.

 

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום

שאלות גולשים מהפורום בנושא ניקוי אבנית בשיניים

שאלות בנושא שיניים וחניכיים

שלום רב 1)מהיכן רופאים מתחילים לספור את מספר השן המטופלת ? 2)מצורף תצלום וגם בקישור https://ibb.co/hRLy90N שאפשר לראות צילום סטטוס שעשיתי עכשיו .והלכתי איתו לרופא חניכיים מומחה .אני נכה לא ...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 07/06/2021
כמה זמן עוברת דלקת

שלום, הובחנתי כבעל דלקת חניכיים קלה על ידי רופא השיניים ועברתי ניקוי אבנית. בגלל הדלקת נהיה לי רווח בשיניים במקום חניכיים שהיו צריכות להיות שם. עבר כבר שבועיים והרווח לא קטן, מה...

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 11/11/2018