מדריך מקיף זה מתעמק בנושא הקריטי של שיניים רקובות בילדים  ודן בסיבות, ההשלכות ואפשרויות הטיפול השונות במצב זה.

שיניים רקובות, מצב המכונה גם עששת, מתייחס להרס של מבנה השן הנגרם על ידי חיידקים. כאשר לילדים יש שיניים רקובות, זה אומר שהשיניים שלהם הושפעו מתהליך העששת. מצב זה מתרחש כאשר החיידקים בפה מייצרים חומצות אשר תוקפות את אמייל השן – מה שמוביל להיווצרות חורים. עם הזמן, אם לא מטופלים, החורים הללו עלולים להתקדם ולגרום לנזק נוסף לשן, מה שיוביל לכאב, התפשטות זיהום ואפילו אובדן שיניים.

 

עששת היא בעיה דנטלית שכיחה בילדים, והיא עלולה להשפיע גם על שיני חלב וגם על שיניים קבועות. חיוני לטפל בשיניים רקובות בילדים בהקדם האפשרי כדי למנוע סיבוכים נוספים ולשמור על בריאות הפה. ילדים עם שיניים רקובות עלולים לחוות תסמינים כמו כאב שיניים, רגישות למאכלים חמים או קרים, ריח רע מהפה, וחורים בשיניים.

 

הבנת הגורמים לשיניים רקובות חיונית במניעת מצב זה בילדים. היגיינת פה לקויה, תזונה עשירה בסוכר ופחמימות, חטיפים תכופים וצריכה לא מספקת של פלואוריד הם גורמי סיכון נפוצים לעששת. בנוסף, גורמים כמו גנטיקה, יובש בפה ומצבים רפואיים מסוימים יכולים גם הם לתרום להתפתחות שיניים רקובות אצל ילדים.

 

על ידי היכרות עם הגורמים למצב של שיניים רקובות, הורים ומטפלים יכולים לנקוט בצעדים יזומים כדי למנוע מצב זה בילדים. זה כולל ביסוס נוהלי היגיינת פה טובים מגיל צעיר, כגון צחצוח שיניים פעמיים ביום עם משחת שיניים פלואוריד, שימוש בחוט דנטלי מדי יום וביקור קבוע אצל רופא השיניים לצורך בדיקות וניקויים. הגבלת מזונות ומשקאות ממותקים וחומציים, עידוד תזונה מאוזנת וקידום השימוש בטיפולי פלואור חיוניים גם הם במניעת עששת.

 

מדוע ילדים חשופים לשיניים רקובות?

 

ילדים חשופים במיוחד לשיניים רקובות בשל שילוב של מספר גורמים. ראשית, השיניים הצומחות אצלם פגיעות יותר לעששת בהשוואה לשיניים בוגרות. האמייל, שהוא השכבה החיצונית המגנה של השן, אינו חזק אצל ילדים, מה שמקל על חדירת החיידקים וגורמים לנזק.

 

שנית, לעתים קרובות ילדים מתקשים לתרגל היגיינת פה נכונה. במקרים רבים, לילדים צעירים אין את המיומנות הידנית לצחצח ולהשתמש בחוט דנטלי ביעילות, מה שיוביל לניקוי לא מספק. הם עשויים גם שלא להבין את החשיבות של שמירה על היגיינת הפה, מה שמוביל להרגלי צחצוח לא עקביים.

 

יתר על כן, ילדים נוטים לצרוך מזונות ומשקאות ממותקים בתדירות גבוהה יותר מאשר מבוגרים. צריכה מוגברת זו של סוכר מספקת סביבה אידיאלית לחיידקים בפה לשגשג ולייצר חומצות התוקפות את השיניים. בנוסף, לילדים עשויה להיות העדפה לממתקים דביקים או לעיסים, שיכולים להיצמד לשיניים לתקופות ארוכות יותר – מה שמגביר את הסיכון לעששת.

 

גורם נוסף שיכול להוות כסיבה בגינה ילדים רגישים לשיניים רקובות הוא החשיפה שלהם להרגלי פה מזיקים כמו: האכלה מבקבוק או הנקה בלילה, שימוש ממושך במוצצים או מציצת אגודל. הרגלים אלו יכולים לתרום להצטברות של חיידקים וסוכרים בפה, ולהגביר את הסיכון לעששת.

 

חשוב להורים ולמטפלים להיות מודעים לגורמים אלו ולנקוט באמצעים מתאימים להגנה על שיני הילדים. זה כולל פיקוח וסיוע בשיטות היגיינת הפה, עידוד תזונה מאוזנת ומזינה, הגבלת חטיפים ומשקאות ממותקים והתייחסות להרגלי הפה המזיקים בשלב מוקדם.

 

ההשלכות: מה קורה במצב בו לילדים יש שיניים רקובות?

 

כאשר לילדים יש שיניים רקובות, יכולות להיות לכך השלכות משמעותיות על בריאות הפה והרווחה הכללית שלהם. ראשית, עששת לא מטופלת עלולה להוביל לכאב ואי נוחות עבור הילד. עם התקדמות העששת, השן הפגועה עלולה להיות רגישה לטמפרטורות חמות או קרות, מה שמקשה על הילד ליהנות ממאכלים ומשקאות מסוימים.

 

בנוסף לאי הנוחות הפיזית, שיניים רקובות יכולות להשפיע גם על ההערכה העצמית והאינטראקציות החברתיות של הילד. ילדים עם שיניים רקובות גלויות עלולים להרגיש נבוכים לגבי החיוך שלהם, מה שמוביל להשפעה שלילית על הביטחון העצמי שלהם. דבר זה, יכול להשפיע על האינטראקציות החברתיות שלהם ואף עלול להוביל לנסיגה או לבידוד מעמיתים.

 

יתר על כן, אם לא מטפלים, עששת עלולה להתפשט לשיניים שכנות, ולגרום לאפקט דומינו של עששת ולהוביל לבעיות שיניים נרחבות יותר. זה יכול לגרום לצורך בטיפולי שיניים פולשניים ויקרים יותר, כגון סתימות, טיפולי שורש, או אפילו עקירות.

 

לעששת לא מטופלת אצל ילדים יכולה להיות גם השלכות ארוכות טווח על בריאות הפה שלהם. זה יכול להשפיע על התפתחות השיניים הקבועות, מה שמוביל לשיניים לא ישרות או לצמיחה לא נכונה. דבר זה יכול ליצור צורך בהתערבויות אורתודונטיות בשלב מאוחר יותר בחיים.

 

יתרה מכך, מחקרים הראו כי בריאות פה לקויה בילדים קשורה לבעיות בריאותיות אחרות, כגון סיכון מוגבר למחלות מערכתיות כמו סוכרת ומחלות לב וכלי דם. שמירה על בריאות פה טובה בילדות מציבה את הבסיס לחיים של שיניים וחניכיים בריאות.

 

כך תדעו אם ילדכם נמצא בסיכון לשיניים רקובות?

 

כדי לקבוע אם ילדכם נמצא בסיכון לעששת, חשוב לקחת בחשבון מספר גורמים שיכולים לתרום להתפתחות שיניים רקובות.

 

דיאטה ותזונה: אחד מגורמי הסיכון העיקריים לעששת בילדים הוא תזונה עשירה בסוכר ופחמימות. צריכה תכופה של חטיפים ממותקים, סוכריות ומשקאות ממותקים מספקת דלק לחיידקים מזיקים בפה – מה שמוביל לייצור חומצות התוקפות את אמייל השן. בנוסף, מחסור בחומרים מזינים חיוניים, כגון סידן וויטמין D, עלול להחליש את השיניים ולהגביר את הסיכון לעששת.

 

הרגלי היגיינת הפה: נוהלי היגיינת פה לקויים יכולים להגביר באופן משמעותי את הסיכון של ילד לעששת. צחצוח ושימוש בחוט דנטלי לא מספקים מאפשרים להצטברות רובד על גבי השיניים, מה שמספק סביבה אידיאלית לשגשוג של חיידקים ויכול לגרום לריקבון. הורים צריכים להבטיח שילדם יצחצח שיניים פעמיים ביום עם משחת שיניים פלואוריד ויעודד שימוש בחוט דנטלי קבוע כדי להסיר רובד וחלקיקי מזון.

 

היעדר טיפול שיניים: בדיקות וניקוי שיניים קבועים הם חיוניים במניעת עששת. ילדים שאינם מקבלים טיפול שיניים שגרתי עלולים לפספס סימנים מוקדמים של ריקבון או עששת, מה שמאפשר לנושא להתקדם ולגרום לנזק נוסף. מומלץ שילדים יגיעו לרופא השיניים כל חצי שנה לבדיקת פה מקיפה וטיפול מקצועי.

 

בנוסף, מצבים רפואיים מסוימים וגורמי אורח חיים יכולים להגביר את הסיכון לעששת בילדים. מצבים כמו יובש בפה, ריפלוקס חומצי והפרעות התפתחותיות המשפיעות על אמייל השיניים עלולים לגרום לילדים להיות רגישים יותר לעששת. יתר על כן, הרגלים כמו מציצת אגודל, שימוש במוצץ והאכלה ממושכת בבקבוק יכולים גם הם לתרום לעששת.

 

איך נוכל למנוע עששת בילדים?

 

מניעת עששת בילדים חיונית לשמירה על בריאות הפה והרווחה הכללית שלהם. על ידי יישום כמה אסטרטגיות פשוטות, ההורים יכולים להפחית באופן משמעותי את הסיכון לשיניים רקובות בילדיהם.

 

בראש ובראשונה, קידום תזונה בריאה הוא חיוני. עודדו את ילדכם לצרוך תזונה מאוזנת ועשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים. הגבילו את צריכתם של חטיפים, סוכריות ומשקאות ממותקים, מכיוון שהם יכולים לתרום לעששת. במקום זאת, הציעו חלופות בריאות יותר כמו פירות טריים או יוגורט.

 

יצירת הרגלי היגיינת פה טובים היא אמצעי מניעה מרכזי נוסף. למדו את ילדכם לצחצח שיניים פעמיים ביום למשך שתי דקות באמצעות משחת שיניים פלואוריד (בגיל המתאים). ודא שהם מצחצחים את כל משטחי השיניים שלהם ומגיעים לטוחנות האחוריות. בנוסף, למדו אותם להשתמש בחוט דנטלי ברגע שהשיניים שלהם מתחילות לגעת כדי להסיר רובד וחלקיקי מזון בין השיניים.

 

בדיקות שיניים סדירות חיוניות למניעת עששת. קבעו ביקורים אצל רופא השיניים כל שישה חודשים לניקוי מקצועי, בדיקות וטיפולים מונעים כמו יישום פלואוריד וחומרי איטום שיניים. רופא השיניים יכול לזהות סימנים מוקדמים של ריקבון ולספק הדרכה לגבי טכניקות נכונות לטיפול בפה.

 

עודדו הרגלים בריאים כמו שתיית מים במקום משקאות ממותקים והימנעות משימוש ממושך בבקבוק או בכוס לגימה, במיוחד לפני השינה. הגבל את הנשנושים בין הארוחות, שכן חטיפים תכופים חושפים את השיניים לחומצות לתקופות ארוכות יותר.

 

אפשרויות טיפול יעילות לילדים עם שיניים רקובות

 

כאשר מדובר בטיפול בשיניים רקובות בילדים, קיימות מספר אפשרויות בהתאם לחומרת העששת. המטרה העיקרית היא להסיר את החלק הנרקב של השן ולהחזיר את התפקוד והמראה שלה.

 

אפשרות טיפול נפוצה אחת היא סתימות בשיניים. זה כרוך בהסרת החלק הנרקב של השן ומילוי החלל בחומר בצבע שן. סתימות מסייעות בשיקום מבנה השן ומונעות עששת נוספת. הטיפול מתקיים באותה מרפאת שיניים לילדים.

 

במקרים בהם העששת התפשטה באופן נרחב, ייתכן שיהיה צורך בכתר דנטלי. כתר הוא כובע המכסה את כל השן, מגן עליה ומשקם את צורתה ותפקודה. זהו טיפול נרחב יותר אך נדרש לעיתים קרובות לשיניים עששות חמורות.

אם העששת השפיעה על עיסת השן, ייתכן שיהיה צורך בטיפול שורש. דבר זה כרוך בהוצאת העיסה הנגועה, ניקוי תעלת השורש ואיטום בחומר מילוי. בדרך כלל מניחים כתר על גבי השן לאחר טיפול שורש על מנת לספק חוזק והגנה נוספים.

 

במצבים בהם העששת חמורה מדי ולא ניתן להציל את השן, עקירה עשויה להיות האפשרות היחידה. עם זאת, חשוב להחליף את השן החסרה כדי למנוע בעיות בדיבור, לעיסה ויישור השיניים מסביב. ניתן לעשות זאת באמצעות שתל דנטלי או גשר שיניים.

 

חיוך בריא: טיפוח הרגלי היגיינת פה טובים אצל ילדים

 

עידוד הרגלי היגיינת פה טובים אצל ילדים חיוני לשמירה על חיוך בריא ומניעת שיניים רקובות.

 

הנה כמה טיפים שיעזרו בטיפוח הרגלים אלה:

 

  • קבעו שגרת צחצוח קבועה. למדו את ילדכם לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, באמצעות מברשת שיניים רכה או מברשת שיניים חשמלית מותאמת גיל ומשחת פלואוריד. הפכו את זה לפעילות מהנה על ידי בחירת מברשת שיניים עם הדמות המצוירת האהובה עליהם או השמעת השיר האהוב עליהם בזמן שהם מצחצחים.
  • הדגישו את חשיבות השימוש בחוט דנטלי. הראו לילד כיצד להשתמש בחוט דנטלי כראוי, באמצעות כלי שימוש בחוט דנטלי ידידותי לילדים. שימוש בחוט דנטלי מסייע להסיר רובד וחלקיקי מזון בין השיניים, לשם מברשת שיניים לא יכולה להגיע.
  • עודדו תזונה בריאה דלת חטיפים ומשקאות מתוקים. מזון ממותק יכול לתרום לעששת, אז בחר בחלופות בריאות יותר כמו פירות, ירקות ודגנים מלאים. הגבל את צריכת הפינוקים המתוקים ועודד אותם לשטוף את הפה במים לאחר צריכתם.
  • בדיקות שיניים סדירות הן חיוניות לשמירה על בריאות הפה. קבעו ביקורים שגרתיים אצל רופא שיניים לילדים המתמחה בטיפולי שיניים לילדים. ביקורים אלו מאפשרים לרופא השיניים לעקוב אחר כל סימני ריקבון, לספק ניקיון מקצועי ולהציע הנחיות לגבי שיטות היגיינת הפה.
  • תנו דוגמא אישית. ילדים נוטים יותר לאמץ הרגלים בריאים אם הם רואים את הוריהם מתרגלים אותם. צחצחו והשתמשו בחוט דנטלי ביחד כמשפחה, והפכו את זה לחוויה חיובית ומהנה.

 

לשיניים רקובות יכולות להיות השלכות על בריאותו הכללית של הילד, אך עם ידע, מודעות וטיפול שיניים מתאים, ניתן למנוע זאת לחלוטין. עידוד הרגלי היגיינת פה טובים ובדיקות שיניים קבועות יכולים לעזור לשמור על בריאות השיניים של ילדכם וללא עששת.

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום