שיני בינה הן לרוב מקור לתסבוכות בשיניים, ואחת הבעיות הנפוצות ביותר הקשורות אליהן היא זיהום. זיהומים בשיני בינה עלולים לגרום לכאבים עזים, נפיחות ותסמינים לא נעימים אחרים, ואם הדבר לא מטופל, עלולים להופיע סיבוכים חמורים. שיני בינה, הידועות גם בשם טוחנות שלישיות, מופיעות בדרך כלל בסוף שנות העשרה או בתחילת שנות העשרים.

למרות שהן שימושיות ללעיסה ולנשיכה, הן לרוב גורמות לבעיות לרוב בשל הגודל והמיקום שלהן בפה. אחת הבעיות הנפוצות ביותר הקשורות לשיני בינה היא זיהום. זיהומים בשיני בינה עלולים לגרום לכאבים עזים, נפיחות ותסמינים לא נעימים אחרים, ואם לא מטפלים בהם, הדבר עלול להוביל לסיבוכים שונים.

 

מה זה דלקת בשן בינה?

 

דלקת בשן בינה היא סוג של זיהום אוראלי המשפיע על שיני בינה. זיהומים כאלה יכולים להתרחש כאשר חיידקים נכנסים לרקמה הרכה או לעצם המקיפה את השן, בדרך כלל כתוצאה מעששת או מחלת חניכיים. זיהומים בשן בינה יכולים לכלול מגוון תסמינים, כולל כאב, נפיחות וקושי לפתוח את הפה, ויכולים להוביל לסיבוכים חמורים אם לא מטפלים בהם. חשוב לקבל טיפול רפואי מיידי אם אתם חושדים שיש לכם זיהום שן בינה.

 

 

מה הם הגורמים לדלקת בשיני הבינה?

 

 

שיני בינה כלואות: כאשר לשיני הבינה אין מספיק מקום להגיח באופן מלא, הן נפגעות, מה שאומר שהן לכודות באופן חלקי או מלא מתחת לקו החניכיים. הדבר יכול לגרום לחיידקים להצטבר באזור ולהוביל לזיהום.

 

היגיינת פה ירודה: אם לא מצחצחים ועושים שימוש בחוט דנטלי באופן קבוע, חלקיקי מזון וחיידקים יכולים להצטבר בפה, מה שמוביל לעששת שיניים ולמחלת חניכיים, שיכולה להגביר את הסיכון לזיהום בשן בינה.

 

טראומה: אם שן הבינה או רקמת החניכיים הסובבת אותה נפצעת או ניזוקה, היא עלולה לסבול מטראומה.

 

צפיפות: כאשר שיני הבינה מנסות לצאת אבל אין מספיק מקום עבורן, הן יכולות לדחוף כנגד את השיניים השכנות, מה שמוביל לזיהום.

 

גנטיקה: אנשים מסוימים עשויים להיות בעלינטייה חזקה יותר לזיהומים, בגלל המטען הגנטי שלהם. 

 

דלקת בשן בינה

 

דלקת בשן בינה תסמינים

 

 

כאב ונפיחות: דלקות שיניים יכולות לגרום לכאב משמעותי ולנפיחות באזור הפגוע, כמו גם בלסת ובצוואר. הכאב יכול להיות חד או מתמשך ויכול להקשות על אכילה ודיבור. הנפיחות עשויה להיות מלווה באדמומיות ורגישות.

 

קושי לפתוח את הפה: עקב הדלקת והנפיחות, חלק מהאנשים הסובלים מדלקות בשיני בינה עלולים להתקשות לפתוח את הפה במלואו. זה יכול להקשות על אכילה, צחצוח או חוט שימוש בחוט דנטלי.

 

קושי בבליעה: אם הזיהום מתפשט לרקמה שמסביב, הדבר עלול לגרום לבליעה כואבת או קשה, תוך קושי באכילה ושתייה, ובמקרים חמורים עשויה להידרש התערבות רפואית. 

 

ריח רע מהפה וטעם לא נעים: חיידקים באזור הנגוע בפה יכולים לייצר ריח רע או טעם רע, מה שיכול להוביל למצבים מביכים מעט, אם יש לכם זיהום בפה. 

 

חום וצמרמורות: במקרים חמורים יותר, זיהום בשן בינה יכול לגרום לחום ולצמרמורות, דבר המצביע על כך שהזיהום התפשט מעבר לשיניים, אל הגוף. חום הוא סימן לכך שהגוף נלחם בזיהום ונדרש טיפול רפואי מיידי.

 

כאב אוזניים וכאב ראש: כאב מזיהום בשן בינה יכול להקרין לאוזניים ולראש, ולגרום לאי נוחות נוספת. מצב כזה מקשה עליכם להתרכז או לבצע מטלות יומיומיות. 

 

בלוטות לימפה נפוחות: בלוטות הלימפה בצוואר עלולות להתנפח ולפתח רגישות בתגובה לזיהום. זהו סימן לכך שהגוף נלחם בזיהום, אך הוא יכול גם לגרום לאי נוחות ולכאב.

 

 

טיפול רפואי בדלקת בשין הבינה

 

 

אנטיביוטיקה לשיני בינה נגועות: אם הזיהום נגרם על ידי חיידקים, אנטיביוטיקה עשויה להיות מונפקת במרשם ע"י הרופא, במטרה לעצור את התפשטות הזיהום ולהרוג את החיידק.  אנטיביוטיקה משמשת בדרך כלל לתקופה קצרה, והיא לא נחוצה לכל סוג של זיהום. 

 

משככי כאבים ותרופות אנטי דלקתיות: משככי כאבים ללא מרשם כגון איבופרופן או אצטמינופן (ידוע גם בשם פרצטמול) יכולים לעזור להקל על הכאב ולהפחית את הדלקת. תרופות אלה ניתן לקחת בשילוב עם אנטיביוטיקה במידת הצורך.

 

שטפי מים מלוחים חמים ותרופות ביתיות אחרות: שטיפת הפה עם מים  יכולה לעזור להפחית את הדלקת ולהסיר פסולת מהאזור הפגוע. תרופות ביתיות אחרות, כגון שמן ציפורן או מים חמים (קומפרסים), עשויות גם לספק הקלה מסוימת.

 

עקירת שן הבינה הנגועה: במקרים חמורים יותר, ייתכן שיהיה צורך לעקור את השן. זה יכול לעזור להסיר את מקור הזיהום ולמנוע ממנו להתפשט עוד יותר.

 

חשוב לציין כי סוג הטיפול הטוב ביותר במקרה של זיהום בשן בינה תלוי בחומרת הזיהום ובנסיבות הייחודיות של כל אחד. לכן חשוב להתייעץ עם רופא שיניים מוסמך במידה ואתם חושדים שאתם סובלים מזיהום בשן בינה.

 

דלקת בשן בינה

 

דלקת בשן בינה טיפול טבעי

 

 

בעוד שחשוב לפנות לטיפול רפואי מקצועי במקרה של זיהום שן בינה, יש כמה תרופות טבעיות שעשויות לעזור להקל על הסימפטומים או למנוע זיהומים מלהתרחש מלכתחילה. הנה כמה טיפולים טבעיים עבור דלקות שיניים:

 

שטיפה של מים מלוחים: שטיפת הפה עם מים מלוחים חמים יכולה לעזור להפחית את הדלקת ולהסיר פסולת מהאזור הפגוע. יש להמיס כפית מלח אחת בכוס מים חמים ולשטוף את התמיסה סביב הפה למשך 30 שניות, לפני שיורקים החוצה.

 

שום: לשום יש תכונות אנטי בקטריאליות טבעיות שעשויות לעזור להילחם בזיהום. יש למעוך שן שום אחת טרייה, להניח ישירות על האזור הדלקתי במשך כמה דקות, לפני שטיפה עם מים חמים.

 

שמן עץ התה: שמן עץ התה הוא תרופה טבעית עם תכונות אנטי בקטריאליות. מערבבים כמה טיפות של שמן עץ התה עם שמן נשא, למשל עם שמן קוקוס, ומורחים את השמן  ישירות על האזור הנדרש.

 

שמן ציפורן: שמן ציפורן מכיל אאוגנול (Eugenol), חומר הרדמה טבעי היכול להקל על הכאב. מרחו טיפה אחת או שתיים של שמן ציפורן על צמר גפן והניחו אותו על האזור הדלקתי במשך כמה דקות, לפני שטיפה במים חמים.

 

כורכום: לכורכום יש תכונות אנטי דלקתיות טבעיות והוא עשוי לעזור להפחית נפיחות וכאב. מערבבים כפית אחת של אבקת כורכום עם כמות קטנה של מים בכדי שהכורכום יקבל מרקם שם עיסה, ולאחר מכן יש למרוח ישירות על האזור הפגוע.

 

 

מניעת דלקת בשן הבינה

 

 

היגיינת פה נכונה: הפקדה על הרגלי היגיינת פה טובה כגון צחצוח פעמיים ביום, שימוש יומי בחוט דנטלי, ושימוש במי פה, יכולים לעזור למנוע הצטברות פלאק ועששת ולכן למנוע זיהומים.

 

בדיקות שיניים תקופתיות: ביקורים סדירים אצל רופא השיניים יכולים לעזור לזהות בעיות פוטנציאליות בשיני בינה לפני שהן נעשות דלקתיות. רופא השיניים שלכם עשוי להמליץ ​​על צילומי רנטגן כדי לעקוב בצורה טובה יותר אחר המצב של שיני הבינה מבחינת מיקום וצמיחה.

 

התערבות וטיפול מוקדם: אם רופא השיניים מזהה בעיות פוטנציאליות בשן בינה, חשוב לפנות לטיפול בהקדם האפשרי. זה עשוי לכלול עקירה של השיניים או טיפולים אחרים כדי למנוע זיהום.

 

הבנת הסיכונים וסימני האזהרה: הכרת סימני האזהרה של זיהום בשן בינה יכולים לעזור לכם לדעת מתי יש לפנות לטיפול באופן מידי. אם אתם חווים כאב, נפיחות או תסמינים אחרים בחלק האחורי של הפה, צרו קשר עם רופא השיניים מיד.

 

הימנעות ממזונות מסוימים: מזונות קשים, פריכים או דביקים יכולים להיות קשים ללעיסה ועלולים להזיק לשיניים או לחניכיים. הימנעות ממזונות אלה יכולה לסייע במניעת עששת וזיהום.

 

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום

שאלות גולשים מהפורום בנושא דלקת בשן בינה

דלקת בשן בינה

אני סובל מדלקת בשן בינה. אין לי מושג ממה ולמה. איך מונעים דלקת כזו?

הודעות בפורום פורום רופאי שיניים 30/12/2013