שיני בינה עלולות להסב אי נעימות ולדרוש טיפול מתאים. במאמר הבא תוכלו לקבל את כל הפרטים והמידע אשר יסייעו לכם לזהות תסמינים של בעיות שונות בשן הבינה.

שיני בינה, הידועות גם בשם טוחנות שלישיות, הן מערכת השיניים האחרונה שצצה בפה. בדרך כלל, הם מתחילים להתפתח במהלך שנות העשרה המאוחרות או תחילת שנות העשרים. שיניים אלו ממוקמות בחלק האחורי של הפה, אחת בכל צד של הלסת העליונה והתחתונה. שיני בינה הינן בעלות תפקיד חשוב במידה צומחות היטב ויש להן מספיק מקום לבקוע מבלי לגרום לבעיות. עם זאת, לעתים קרובות, הן עלולות להפוך לבעייתיות ולדרוש תשומת לב וטיפולים מתאימים.
 
שיני בינה יכולות להשתנות מבחינת דפוסי הגדילה שלהן. לחלק מהאנשים יש את כל ארבע שיני הבינה, בעוד שלאחרים יש פחות או בכלל לא. חשוב להבין שנוכחות שיני בינה אינה הכרחית לתפקוד הכללי של הפה. למעשה, אנשים רבים מסירים את שיני הבינה שלהם כאמצעי מניעה כדי למנוע סיבוכים פוטנציאליים בעתיד.
 
התפתחות שיני בינה יכולה להיות מלווה במגוון תסמינים. אלה יכולים לכלול אי נוחות או כאבים עוצמתיים בחלק האחורי של הפה, נוקשות בלסת, חניכיים נפוחות, ריח רע מהפה וקושי לפתוח את הפה במלואו. חיוני לשים לב לתסמינים הללו מכיוון שהם יכולים להצביע על בעיות בסיסיות כמו שיני בינה מושפעות או זיהום.
 
כדי להבין טוב יותר את מצב שיני הבינה, מומלץ להתייעץ עם רופא שיניים. הם יבצעו בדיקה יסודית, כולל צילומי רנטגן דנטליים, כדי לקבוע את מיקומן של שיני הבינה ולזהות בעיות אפשריות. במקרים מסוימים, רופא השיניים עשוי להמליץ על עקירת שיני בינה כדי למנוע סיבוכים כמו צפיפות, חוסר יישור או נזק לשיניים סמוכות.
 

זיהוי תסמינים של צמיחת שיני בינה

 
כאשר שיני בינה מתחילות לבקוע, ישנם מספר תסמינים שיכולים להעיד על גדילתן. תסמינים אלו יכולים להשתנות מאדם לאדם, אך ישנם כמה סימנים נפוצים שכדאי להיזהר מהם.

     

  • כאב ואי נוחות:
    אחד התסמינים הנפוצים ביותר של צמיחת שיני בינה הוא כאב או אי נוחות בחלק האחורי של הפה. כאב זה יכול לנוע בין קל לחמור ועשוי להיות מלווה בנפיחות או באדמומיות של החניכיים. חשוב לציין שהכאב אולי לא תמיד קבוע, אבל יכול לבוא וללכת ככל ששן הבינה ממשיכה לצוץ.
  • לחץ או צפיפות:
    כאשר שיני הבינה גדלות, הן עלולות להפעיל לחץ על השיניים שמסביב, ולגרום לצפיפות או תזוזה. זה יכול להוביל לחוסר יישור של הנשיכה ולשינויים ביישור הכללי של השיניים. אם שמים לב שהשיניים  מתחילות להרגיש צפופות או שהנשיכה מרגישה אחרת, זה עשוי להיות סימן ששיני הבינה צומחות.
  • קושי בפתיחת הפה:
    סימפטום נוסף לצמיחת שיני בינה הוא קושי בפתיחה מלאה של הפה. זה יכול להתרחש עקב דלקת ונפיחות של החניכיים סביב שן הבינה המתהווה. אם חשים קושי מסוים לפתוח את הפה במלואו או חווה אי נוחות תוך כדי, זה עשוי להיות סימן ששיני הבינה גורמות לבעיות.

 

זיהוי שן בינה פגועה

 
שן בינה פגועה מתרחשת כאשר אין מספיק מקום לשן לצאת במלואה או לצמוח במיקום הנכון. זה יכול להוביל למספר סיבוכים ותסמינים שאולי אינם ברורים מיד. זיהוי שן בינה פגועה הוא חיוני להתערבות בזמן ולמניעת בעיות שיניים נוספות.
 
אחד המדדים העיקריים של שן בינה פגועה הוא כאב או רגישות בחלק האחורי של הפה. זה יכול להיות מלווה בנפיחות או באדמומיות של החניכיים סביב האזור הפגוע. אם חווים אי נוחות מתמשכת או מבחינים בשינויים כלשהם במראה או במרקם החניכיים שלכם, חיוני לבדוק זאת על ידי רופא שיניים.
 
סימן נוסף לשן בינה פגועה הוא קושי בפתיחת הפה או לעיסה. השן שנפגעה עלולה להפעיל לחץ על המבנים שמסביב, ולגרום לתנועת הלסת מוגבלת ואי נוחות בזמן אכילה או דיבור. אם אתם מוצאים את עצמכם נאבקים בפעילויות אלה, זה יכול להיות סימן לשן בינה מושפעת.
 
במקרים מסוימים, שן בינה פגועה עלולה לגרום לטעם רע או לריח רע בפה. זה יכול להתרחש עקב הצטברות של חלקיקי מזון וחיידקים סביב השן הפגועה, מה שמוביל לזיהום או ריקבון. אם אתם מבחינים בריח רע מהפה מתמשך או טעם לא נעים בפה ש חיוני לחקור זאת לעומק.
 
יתר על כן, שן בינה פגועה יכולה גם לגרום לכאבי ראש, כאבי אוזניים או כאבים בצוואר ובכתפיים. כאב זה מתרחש עקב דלקת בשן הבינה הנגרמת מהשן הפגועה. אם אתם חווים תסמינים אלו יחד עם כל אחד מהסימנים האחרים שהוזכרו, מומלץ לפנות לייעוץ שיניים מקצועי.
 

הבנת הכאב הקשור לשיני בינה

 
הכאב הקשור לשיני בינה יכול להיות די עז ומפריע. ישנן מספר סיבות מדוע שיני בינה יכולות לגרום לאי נוחות כזו.
 
ראשית, הסיבה השכיחה ביותר לכאב היא צפיפות יתר. ללסתות שלנו אולי אין מספיק מקום כדי להכיל את השיניים הנוספות, מה שגורם לשיני הבינה להיפגע או לבקוע חלקית. זה יכול לגרום ללחץ וכאב כשהשיניים מנסות למצוא את דרכן דרך החניכיים.
 
שנית, גם הזווית בה צומחות שיני הבינה יכולה לתרום לכאב. אם הם גדלים בצורה עקומה או הצידה, הם יכולים להפעיל לחץ על השיניים והעצבים שמסביב, מה שיוביל לכאב ואי נוחות.
 
בנוסף, כאשר שיני בינה בוקעות חלקית, הן יוצרות כר גידול לחיידקים וחלקיקי מזון להילכד. זה יכול להוביל לדלקת חניכיים ולזיהום, המכונה pericoronitis. הזיהום יכול לגרום לכאבים ונפיחות משמעותיים באזור הפגוע.
 
יתר על כן, תהליך ההתפרצות עצמו יכול לגרום לכאב. כאשר שיני הבינה נדחפות דרך החניכיים, הן עלולות לגרום לגירוי ולכאב. אי נוחות זו יכולה להיות בולטת במיוחד כאשר השיניים נמצאות בשלבים מוקדמים של התפרצות.
 
חשוב לציין שלא כולם יחוו כאבים הקשורים לשיני בינה. לחלק מהאנשים יש מספיק מקום בלסתות שלהם כדי להכיל את השיניים ללא אי נוחות. עם זאת, למי שכן חווה כאב, חיוני לפנות לטיפול שיניים כדי לקבוע את סיבת הכאב ולמצוא פתרונות מתאימים.
 
ישנן שיטות שונות לנושא של הקלה על הכאבים הנגרמים משיני בינה והן כוללות: משככי כאבים ללא מרשם, שטיפות חמימות במים מלוחים ושימוש בחפיסות קרח להפחתת נפיחות. עם זאת, חשוב להתייעץ עם רופא שיניים לצורך הערכה מקיפה ותוכנית טיפול מותאמת אישית. הם עשויים להמליץ על אפשרויות כגון מיצוי או התערבויות אחרות כדי להקל על הכאב ולמנוע סיבוכים נוספים.
 

סימנים של זיהום בשיני בינה

 
זיהום בשיני בינה יכול להיות בעיה רצינית הדורשת טיפול מיידי. ישנם מספר סימנים שצריך לשים לב אליהם כדי לקבוע אם יש לך זיהום. אחד התסמינים הנפוצים ביותר הוא כאב חמור סביב שן הבינה הפגועה. הכאב עשוי להיות קבוע, פועם או חד, והוא יכול להקרין לאזורים אחרים של הפה, הלסת ואפילו האוזן.
 
נפיחות ואדמומיות סביב שן הבינה הם גם אינדיקטורים לזיהום. החניכיים עלולות להתנפח ורכות, ואתה עשוי להבחין בבליטה מוגבהת או היווצרות דמוי פצעון ליד השן. בנוסף, האזור סביב הזיהום עשוי להרגיש חם למגע.
 
סימן נוסף לזיהום בשיני בינה הוא טעם רע או ריח מתמשך בפה. זה יכול להתרחש עקב נוכחות של מוגלה, שהיא תופעה שכיחה בשיני בינה נגועות. אם אתה מבחין בטעם או ריח לא נעים שלא נעלמים אפילו עם שיטות היגיינת הפה הרגילות, זה עשוי להיות סימן לזיהום.
 
במקרים מסוימים, זיהום בשיני בינה יכול לגרום לקושי בפתיחת הפה במלואה או מוגבל בתנועת הלסת. הזיהום והנפיחות עלולים לגרום לכאב ומאתגר ללעוס או לדבר כראוי.
 
אם אתם חווים אחד מהתסמינים הללו, חיוני לפנות לטיפול שיניים מיידי. התעלמות מזיהום בשיני בינה עלולה להוביל לסיבוכים חמורים יותר, כגון התפשטות הזיהום לחלקים אחרים בגוף או נזק לשיניים ולרקמות סמוכות. רופא שיניים יוכל לאבחן את הזיהום ולהמליץ על טיפול מתאים שעשוי לכלול אנטיביוטיקה, ניקוז הזיהום או במקרים מסוימים עקירת שן הבינה.

 

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום