שן כלואה עלולה לגרום לאי נוחות משמעותית ולסיבוכים פוטנציאליים אם אינה מטופלת כראוי ובזמן.
במאמר זה נתעמק בכל מה שחשוב לדעת לגבי שן כלואה, הסימפטומים שלה, האבחנה ואפשרויות הטיפול השונות.

שן כלואה מהווה מצב בו שן לא מצליחה לצאת במלואה או לבקוע מהחניכיים. זה קורה כאשר אין מספיק מקום בלסת כדי שהשן תבקע כמו שצריך. כתוצאה מכך, השן נשארת כלואה או פגועה בתוך רקמת החניכיים או העצם. מצב זה משפיע בדרך כלל על הטוחנות השלישיות, הידועות גם בשם שיני בינה, אך יכול להופיע גם על שיניים אחרות.

 

שן כלואה עלולה לגרום לסיבוכים ולתחושת אי נוחות. השן הכלואה עלולה ללחוץ על שיניים סמוכות, ולהוביל לצפיפות או תזוזה של השיניים. דבר זה יכול להשפיע על יישור הנשיכה ועלול אף לדרוש טיפול אורתודונטי על מנת לתקן את המצב. במקרים מסוימים, שן כלואה עלולה לגרום לכאב, נפיחות וזיהום בחניכיים.

 

אבחון שן כלואה כולל בדרך כלל בדיקת שיניים, צילומי רנטגן ואולי צילום רנטגן פנורמי. טכניקות הדמיה אלו עוזרות לרופא השיניים לקבוע את המיקום והכיוון המדויקים של השן הכלואה, כמו גם את ההשפעה הפוטנציאלית שלה על שיניים שכנות.

 

הטיפול בשן כלואה תלוי בחומרת המצב ובתסמינים שחווים. במקרים מסוימים, אם השן שנפגעה אינה גורמת לבעיות כלשהן ולא צפויה לגרום להן בעתיד, ניתן לאמץ גישת "המתנה וצפה". עם זאת, אם השן הכלואה גורמת לכאב, זיהום או סיבוכים אחרים, לעתים קרובות מומלץ לעקור אותה.

 

במצבים מסוימים, עקירת שיניים שכזאת עשויה לדרוש הליך כירורגי. הליך זה כרוך בביצוע חתך בחניכיים בכדי להגיע אל השן הכלואה ולהסיר אותה. הניתוח מבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית, וזמן ההחלמה משתנה בהתאם למורכבות המקרה.

 

תסמיני שיניים כלואות: איך ניתן לזהות שן כלואה?

 

הכרה בתסמינים של שן כלואה חיונית להבטחת התערבות וטיפול בזמן. כמה סימנים נפוצים שעשויים להצביע על נוכחות של שן כלואה כוללים כאב מתמשך או אי נוחות באזור המקיף את השן הכלואה. כאב זה עלול להקרין ללסת, לאוזן או לראש. בנוסף, ניתן להבחין בנפיחות ואדמומיות בחניכיים סביב השן.

 

סימפטום נוסף של שן כלואה הוא קושי בפתיחה מלאה של הפה או חווית טווח מוגבל של תנועת הלסת. זה יכול להיות בגלל הלחץ שמפעילה השן על הרקמות שמסביב. יתרה מכך, ריח רע מהפה או טעם לא נעים בפה עלולים להופיע עקב הצטברות של שאריות מזון וחיידקים סביב השן הפגועה.

 

אנשים מסוימים עשויים לחוות גם כאבי ראש תכופים או כאבים במפרק הטמפורומנדיבולרי (TMJ), שהוא המפרק המחבר בין עצם הלסת לגולגולת. זה יכול להתרחש כאשר שן פגועה משפיעה על יישור הנשיכה, מה שמוביל לעומס על ה-TMJ.

 

"זיהוי מהיר ונקיטה בפעולה": חשיבות אבחון שן כלואה בשלב מוקדם

 

אבחון מוקדם של שן כלואה חיוני לטיפול יעיל ולמניעת סיבוכים. כשהיא נשארת ללא השגחה, שן כלואה עלולה להוביל למגוון של בעיות כמו  זיהומים אשר עלולים גם להתפשט לכיוון הגרון, ציסטות ונזק לשיניים שכנות.

 

על ידי פנייה לטיפול שיניים מהיר וביצוע בדיקות סדירות, רופאי שיניים יכולים לזהות נוכחות של שן כלואה ואת השפעתה הפוטנציאלית על בריאות הפה. באמצעות בדיקה מקיפה וצילומי רנטגן, רופאי השיניים יכולים לזהות את המיקום והכיוון של השן הפגועה, מה שמאפשר תכנון טיפול מתאים.

 

אבחון מוקדם מאפשר גם התערבות בזמן כדי למנוע את התקדמות הסימפטומים ולמזער את אי הנוחות. הוא מספק הזדמנות לבחון אפשרויות טיפול שונות ולבחור את הגישה המתאימה ביותר למצבו הייחודי של הפרט.

 

יתרה מכך, אבחון מוקדם מאפשר לרופא השיניים לעקוב מקרוב אחר השן הכלואה ולהתערב במידת הצורך. גישה פרואקטיבית זו יכולה לעזור לטפל בכל סיבוכים המתהווים באופן מיידי, ולהפחית את הסיכון לנזק נוסף או אי נוחות.

 

על ידי פנייה אל רופאי שיניים לצורך טיפול מוקדם בשן כלואה, מטופלים יכולים גם להימנע מהליכים פולשניים ומסובכים יותר בעתיד.

 

עקירת שן כלואה: האם זה הכרחי?

 

עקירת שיניים כלואה נחוצה לעתים קרובות כדי להקל על הכאב, למנוע סיבוכים ולשקם את בריאות הפה.

 

אחת הסיבות העיקריות לעקירת שן כלואה היא אי הנוחות לה היא עלולה לגרום. שיניים כלואות עלולות לגרום לכאב, נפיחות ואפילו זיהומים. על ידי הסרת השן הכלואה, המטופל יוכל להימנע מאותם התסמינים הלא נעימים ולשפר את נוחות הפה הכוללת שלהם.

 

חשוב לציין כי עקירת שן כלואה היא הליך מתוכנן בקפידה. רופאי שיניים יעריכו את המקרה הספציפי ויקבעו את הגישה הטובה ביותר לעקירה. במקרים מסוימים, מיצוי פשוט עשוי להספיק, בעוד שבמקרים מורכבים יותר, ייתכן שתידרש עקירה כירורגית. רופאי השיניים יתנו עדיפות לנוחות ובטיחות המטופל לאורך כל התהליך, תוך שימוש בהרדמה מקומית או הרגעה לפי הצורך.

 

ניתוח עקירת שן כלואה: מה זה כולל?

 

ניתוח שן כלואה הוא הליך מורכב יותר בהשוואה לעקירת שן פשוטה. הליך זה מבוצע בדרך כלל כאשר השן הכלואה טבועה עמוק בעצם הלסת או מוקפת ברקמת חניכיים. המטרה של ניתוח שן כלואה היא לחשוף ולהסיר את השן הכלואה, לאפשר לה לבקוע כראוי או ליצור מקום לטיפול אורתודונטי.

 

הניתוח מתחיל בבדיקה יסודית של השן הכלואה והשיניים הסובבות אותה. ניתן להשתמש בקרני רנטגן והדמיה כדי לקבוע את המיקום והמיקום המדויקים של השן הכלואה. מידע זה עוזר למנתח הפה לתכנן את הגישה הכירורגית.

 

במהלך הניתוח, המטופל יהיה לרוב שרוי תחת הרדמה מקומית או הרגעה כדי להבטיח נוחות. המנתח יעשה חתך ברקמת החניכיים כדי לחשוף את השן הכלואה. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך להסיר חלק קטן מהעצם כדי לגשת לשן. ברגע שהשן נראית לעין, המנתח יסיר אותה בזהירות באמצעות מכשירים מיוחדים.

 

לאחר עקירת השן הכלואה, החתך נתפר. המנתח עשוי להניח גזה או חומרים אחרים כדי להשיג שליטה בדימום ולקדם ריפוי. תרופות נגד כאבים ואנטיביוטיקה עשויות להירשם כדי לנהל אי נוחות ולמנוע זיהומים.

 

ההחלמה מניתוח עקירת שן כלואה משתנה ממטופל למטופל. מצבים כמו: נפיחות, אי נוחות ודימום קל בימים שלאחר ההליך, נחשבים כנפוצים. הנחת קרח, נטילת משככי כאבים שנקבעו, וביצוע הוראות לאחר הניתוח יכולים לעזור למזער את התסמינים הללו.

 

חשוב לשמור על היגיינת פה טובה במהלך תקופת ההחלמה כדי למנוע זיהומים. מזון רך, כגון מרקים ושייקים, מומלצים בדרך כלל למשך מספר ימים – כדי לאפשר לאזור הניתוח להחלים. פגישות מעקב עם מנתח הפה הן חיוניות כדי לעקוב אחר התקדמות הריפוי ולהבטיח טיפול מיידי בכל סיבוכים אפשריים.

 

חשיפה והבקעת שיניים כלואות: הצצה אל הנוהל

 

חשיפת שיניים היא הליך דנטלי המבוצע כדי לסייע בבקיעת שן פגועה והוא אמור להתבצע ע"י כירורג פה ולסת בשיתוף מומחה ליישור שיניים. כאשר שן לא מצליחה לצאת לגמרי מקו החניכיים, היא נחשבת ככלואה. במקרים מסוימים, השן עשויה להיראות חלקית, אך לא בוקעת במלואה. חשיפת שיניים מושפעות כרוכה ביצירת פתח ברקמת החניכיים כדי לחשוף את השן הכלואה, מה שמאפשר לה לבקוע כראוי למיקומה המיועד בפה.

 

ההליך בדרך כלל מתחיל בבדיקה והערכה יסודית של השן הכלואה. ניתן להשתמש בצילומי רנטגן והדמיה כדי לקבוע את המיקום והכיוון המדויקים של השן. מידע זה מסייע לרופא השיניים או למנתח הפה לתכנן את הליך החשיפה.

 

במהלך הליך חשיפה והבקעת של שיניים כלואות, המטופל מונח בדרך כלל תחת הרדמה מקומית או הרגעה לנוחות. רופא השיניים או מנתח הפה יבצעו בזהירות חתך ברקמת החניכיים, ויצרו דש לגישה לשן הפגועה. לאחר מכן משתמשים במכשירים מיוחדים כדי להסיר בעדינות כל עצם או רקמה שחוסמת את השן.

 

לאחר השלמת הליך החשיפה, רקמת החניכיים נתפרת בחזרה למקומה. המטופל יקבל לאחר הניתוח הנחיות כיצד לטפל באתר הניתוח ולקדם ריפוי תקין. תרופות נגד כאבים ואנטיביוטיקה עשויות להירשם כדי לנהל אי נוחות ולמנוע זיהומים.

 

חשוב לעקוב אחר כל ההנחיות לאחר הניתוח שסופקו על ידי רופא השיניים או מנתח הפה כדי להבטיח החלמה מוצלחת. ייקבעו פגישות מעקב קבועות על מנת לעקוב אחר התקדמות השן החשופה ולבצע את כל ההתאמות הנדרשות בתוכנית הטיפול האורתודונטי.

 

טיפול בשן כלואה: מהן האפשרויות הרלוונטיות?

 

כאשר מדובר בטיפול בשן כלואה, ישנן מספר אפשרויות זמינות בהתאם לנסיבות הספציפיות:

 

מעקב אחרי השן הכלואה
גישה נפוצה אחת היא לעקוב מקרוב אחר השן כדי לראות אם היא בסופו של דבר תבקע מעצמה. במקרים מסוימים, השן עשויה לתקן את עצמה לאורך זמן ללא צורך בהתערבות. עם זאת, גישה זו דורשת בדיקות שיניים תקופתיות וצילומי רנטגן קבועים כדי לעקוב אחר התקדמות השן הפגועה.

 

עקירת שן כלואה
אפשרות נוספת לטיפול בשן כלואה היא כאמור עקירה. פעולה זו כרוכה בהסרה כירורגית של השן הפגועה מעצם הלסת. עקירה מומלצת בדרך כלל אם השן שנפגעה גורמת לכאב משמעותי, זיהום או נזק לשיניים שמסביב. בנוסף, ייתכן שיהיה צורך בעקירה אם השן הכלואה חוסמת את בקיעת שיניים אחרות או גורמת לבעיות ביישור הנשיכה.

 

במקרים מסוימים, שילוב של טיפולים עשוי להיות נחוץ כדי לטפל במלואו בשן הכלואה. לדוגמה, רופא שיניים עשוי לבצע חשיפת שיניים מושפעות כדי לחשוף את השן הכלואה ולאחר מכן להשתמש בטיפול אורתודונטי כדי להנחות אותה ליישור. גישה מקיפה זו מבטיחה שהשן הפגועה מטופלת כראוי ומשולבת במבנה השיניים הכולל.

 

אין להקל ראש בשיניים כלואות, למרות שכיחות. אבחון וטיפול מוקדמים יכולים להציל אותך מהרבה כאבים וסיבוכים פוטנציאליים. היו מודעים לתסמינים, ואם אתם חושדים שיש לכם שן כלואה, אל תהססו לגשת אל מרפאת שיניים ולהתייעץ עם רופא שיניים. בריאות הפה שלכם היא חלק מכריע מהרווחה הכללית שלכם, אל תזלזל בחשיבותה!

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום