דבק לשיניים תותבות ממלא תפקיד מכריע בחייהם של אנשים המרכיבים שיניים תותבות. דבקים אלה מספקים התאמה בטוחה ונוחה לתותבות, ומבטיחים שאלו שיש להם שיניים תותבות יוכלו לבצע פעולות יומיומיות, מבלי לדאוג או לחשוש מתזוזה או נפילה של השיניים.

אחת הסיבות העיקריות מדוע אנו זקוקים לדבקים לתותבות היא בכדי לשפר את היציבות של שכבת השיניים התותבות. שיניים תותבות יכולות מדי פעם להיות שלא מספיק יציבות, זאת בשל נסיבות שונות המתרחשות במהלך הזמן כמו למשל שינויים בצורת עצם הלסת או רקמות החניכיים. דבר זה עלול לגרום לאי נוחות ולהקשות על הלעיסה או הדיבור בצורה נורמלית. באמצעות שימוש בדבקים לשיניים תותבות, ניתן להשיג אחיזה יציבה וחזקה עבור השיניים התותבות, ולמנוע כל תנועה או החלקה.

יתרה מכך, דבקים לשיניים תותבות מספקים גם שכבת הגנה נוספת מפני כניסת חלקיקי מזון וחיידקים אל תוך אזור השיניים התותבות. מדובר ביתרון חשוב במיוחד עבור מי שיש להם חניכיים רגישות או כאלו הנוטים לדלקות חניכיים. הדבר יוצר אטימה המסייעת במניעת גירוי ודלקת, ומאפשר לשמור על היגיינת הפה, ועל בריאות הפה הכללית.

נקודה נוספת וחשובה קשורה לשיפור הביטחון העצמי. דבקים לשיניים תותבות יכולים לשפר משמעותית את מידת הביטחון העצמי וההערכה העצמית. אצל אלו שעושים שימוש בשיניים תותבות קיים חשש מלווה מנפילת השיניים, בזמן הופעה בציבור. הכוונה למשל למפגשים חברתיים, שיחות פרונטליות או כל סיטואציה בה ישנו מפגש עם אנשים נוספים, פרונטלית וגם מול המסך. נפילה של שן תותבת עלולה לגרום למבוכה וחרדה. על ידי שימוש בדבקים לשיניים תותבות, ניתן לשפר את הביטחון העצמי ולנטרל דאגות מטרידות מסוג זה.

 

סוגי דבקים לתותבות: מהן האפשרויות הקיימות?

 

בכל הנוגע לדבקים לתותבות, קיימות מספר אפשרויות בשוק. הסוגים הנפוצים ביותר כוללים דבקי קרם/משחה, דבקי אבקה ורצועות דבק.

דבק לשיניים תותבות המגיע בצורת קרם או משחה הוא האפשרות המסורתית לה שימוש נרחב. דבקים אלו מגיעים בדרך כלל בשפורפרות ומניחים את הדבק ישירות על משטח התותבת. הדבק מספק אחיזה חזקה, תוך קלות שימוש ומריחה. דבקי קרם מתאימים לאנשים המעדיפים מריחה מבוקרת יותר ומעוניינים ברתימה חזקה של השיניים התותבות לאורך היום כולו. 


דבק אבקה לעומת זאת, מציע גישה שונה. דבק כזה במרקם של אבקה יש לפזר על  משטח השיניים התותבות הרטוב, כאשר האבקה בשילוב עם הרוק הקיים בפה מייצרת תערובת דביקה. דבקי אבקה ידועים ביכולתם ליצור שכבה דקה ונוחה בין השיניים התותבות לבין החניכיים עצמן. הם מתאימים לאנשים המעדיפים תחושה שהיא קלה יותר בפה, ופחות מסורבלת. 

פסי הדבקה צברו פופולריות בשנים האחרונות בשל הנוחות וקלות השימוש בהם. מדובר ברצועות דקות וגמישות הנחתכות מראש, כדי להתאים לצורת התותבות. כל שיש לעשות זה פשוט לקלף את אחד הצדדים של פס ההדבקה, ולהניח את הצד הדביק על משטח התותבת. רצועות דבק מספקות אחיזה בטוחה ומציעות יתרון של הסרה וניקוי קלים.

חשוב לציין שהבחירה בדבק לשיניים תותבות תלויה בסופו של דבר בהעדפות ובצרכים האישיים. אנשים מסוימים עשויים למצוא דבק מסוג קרם כאמין יותר, בעוד שאחרים עשויים להעדיף את הנוחות של רצועות דבק. מומלץ לנסות כמה סוגים ומותגים שונים בכדי לקבוע איזה מהם הוא המתאים ביותר לכל אחד ואחת.

 

בחירת הדבק המתאים עבור שיניים תותבות – אילו גורמים יש לקחת בחשבון?

 

בבואכם לבחור את הדבק הנכון ביותר לשיניים התותבות שלכם, יש מספר גורמים שכדאי לקחת בחשבון. בראש ובראשונה, חשוב להעריך את החוזק והאחיזה של הדבק. זאת אומרת באיזו מידה אתם רוצים להבטיח חוזק ועמידות לאורך היום, מניעת החלקה או את מידת הנוחות תוך כדי פעולות יומיומיות שגרתיות כמו אכילה או דיבור.

גורם חשוב נוסף הוא מידת ההתאמה של הדבק לשיניים התותבות הספציפיות שלכם. דבקים שונים עשויים לעבוד טוב יותר עם סוגים מסוימים של תותבות, כגון תותבות על בסיס אקרילי או מתכת. מומלץ להתייעץ עם רופא השיניים שלכם כדי לקבוע איזה דבק מתאים ביותר לסוג התותבת הספציפית.

נוחות היא עוד היבט חיוני שיש לקחת בחשבון. חפשו דבקים בעלי פורמולה כזו שנועדה לספק התאמה נוחה, תוך מזעור גירוי לחניכיים. לחלק מהדבקים יש אפקט ריפוד, שיכול לשפר את הנוחות הכללית ולהפחית את נקודות הלחץ.

בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את קלות השימוש מבחינת הנחת או מריחת הדבק, ואת הסרתו בסוף היום. אנשים מסוימים עשויים להעדיף תהליך הדבקה פשוט ומהיר, בעוד שאחרים עשויים להעדיף הסרה וניקוי קלים. שיקלו היטב את ההעדפות האישיות שלכם, כמובן בהתאם לאורח החיים שלכם, בעת בחירת דבק לשיניים תותבות.

לבסוף, קחו בחשבון את כל שיקולי בריאות הפה במקרה שלכם. אם יש לכם חניכיים רגישות או אלרגיות למשל, חשוב לבחור סוג של דבק לשיניים תותבות שהוא עדין והיפואלרגני.

 

כיצד משווים בין דבקים שונים?

 

קיימים בשוק סוגים שונים של דבק להדבקת שיניים תותבות, כאשר לכל אחד מאפיינים ייחודיים משלו. הבנת ההבדלים יכולה לעזור בקבלת החלטה מיטבית בבחירת דבק המתאים לצרכים בכל מקרה ספציפי.

דבקי קרם: דבק לשיניים במרקם קרם שמנת הוא אחד הסוגים הנפוצים ביותר בשימוש. דבקים אלו מגיעים בדרך כלל בשפופרת ויש להם מרקם המזכיר שמנת. דבקי קרם אלו הם פשוטים לשימוש, ומספקים אחיזה חזקה לאורך זמן. הם ידועים גם ביכולתם ליצור איטום שעוזר למנוע מחלקיקי מזון להילכד בין התותבות והחניכיים. יחד עם זאת, אנשים מסוימים עשויים למצוא את זה מאתגר לשלוט בכמות הדבק שיש למרוח בכל פעם מחדש, מה שמוביל לעודף שימוש בחומר ואי נוחות בחוויית השימוש לאורך זמן.

 

דבקי אבקה: דבקי אבקה הם אפשרות פופולרית נוספת. הם מגיעים בצורת אבקה ובדרך כלל מפזרים אותם על משטח התותבת הלח לפני שמכניסים לפה. לאחר שהתותבות נמצאות במקומן, האבקה מתערבבת עם הרוק הקיים באופן טבעי בפה, ליצירת קשר הדבקה חזק. דבקי אבקה ידועים בקלות השימוש שלהם וביכולת לספק אחיזה בטוחה ללא צורך בשימוש מוגזם. עם זאת, ייתכן שהם אינם יעילים באותה מידה עבור אנשים עם ייצור רוק מוגזם מבחינה גנטית או מכל סיבה אחרת.

 

דבקים לרצועות או רפידות: דבקי רצועות או רפידות מציעים חלופה נוחה לקרמים ואבקות. את רצועות ההדבקה שמגיעות כבר חתוכות לפי מידה, מניחים ישירות עם גבי משטח השיניים התותבות, ונהנים מאחיזה בטוחה וחזקה. דבק המגיע ברצועות הוא קל לשימוש, לא נדרש לערבב אותו עם חומרים אחרים והשימוש הוא מאוד פשוט ומינימלי. דבקים אלו בצורת רצועות או רפידות מציעים הנחה מדויקת, ומבטיחים את שימוש בכמות הנכונה של הדבק. למרות כל היתרונות, קיימים מקרים בהם שימוש בדבק רצועות לשיניים תותבות לא יציע את אותה מידת אחיזה וחוזק כמו זו של דבק קרם או אבקה. 

 

האם דבק חזק בהכרח טוב יותר?

 

כאשר מדובר על דבק לשיניים תותבות, רבים מאמינים שדבק חזק יותר מספק אחיזה טובה יותר. אמנם דבק חזק יכול להועיל, אבל חשוב לקחת בחשבון גם גורמים נוספים.

 

  1. נוחות: בעוד שדבק חזק עשוי להציע אחיזה בטוחה, הוא יכול גם ליצור אי נוחות אם הוא נוקשה מדי או לא גמיש מספיק. מי שיש להם שיניים תותבות צריכים לתת עדיפות לקריטריון הנוחות בעת בחירת דבק. ההמלצה היא לחפש דבקים המציעים איזון בין נוחות לגמישות. 
  2. בריאות חניכיים ורקמות: שימוש בדבק חזק מדי עלול לפגוע בחניכיים וברקמות שבפה. דבקים לשיניים שהם חזקים מדי עלולים ליצור לחץ מוגזם על החניכיים, לגרום לכאב, גירוי ואפילו לנזק ברקמות. חיוני אם כן לבחור בדבק שלא יגרום לפגיעה כלשהי באיברים ואזורים אחרים בחלל הפה. 
  3. שאריות וניקוי: דבקים חזקים יכולים לפעמים להותיר אחרי השימוש בהם שאריות של חומר. שאריות אלו עלולות להיות מאתגרות להסרה מהשיניים התותבות, ואף להוביל לריח פה לא נעים או לתחושת טעם לא שגרתית. חשוב אם כן לבחור בדבק המציע אחיזה בטוחה, אך ללא תופעת הלוואי של שאריות מוגזמות בין השיניים. 

 

בעוד שדבק חזק יכול להוות יתרון עבור אנשים עם שיניים תותבות רפויות, או כאלה שזקוקים לתמיכה נוספ – הרי שזה לא אומר שבאופן גורף יש לבחור בדבק חזק לכל מי שיש לו שיניים תותבות. נקודת המפתח היא מציאת האיזון בין חוזק, נוחות ובריאות הפה. התייעצות עם רופא השיניים שלכם יכולה לספק לכם תובנות חשובות, ולכוון אתכם לבחירת הדבק האידיאלי עבורכם.

 

הדבק הטוב ביותר לשיניים תותבות

 

כאשר מחפשים דבק לשיניים תותבות הכי טוב שיש בשוק, הרי שיש מספר גורמים שיכולים לגרום לדבק ספציפי להיות עדיף על פני השאר. ראשית כל, דבק איכותי לשיניים תותבות צריך לספק אחיזה בטוחה ועמידה לאורך כל היום, כולל תוך כדי פעולות יומיומיות של שתייה ואכילה, וזאת מבלי לפגוע ביעילותה דבק. בנוסף, חשוב לבחור בדבק שניתן להדבקה ולהסרה בקלות. גם אריזה נוחה לשימוש היא חשובה, כמו שילוב של זרבובית בקצה או מקל מותאם, המאפשר שימוש בכמות הדרושה בכל פעם, למניעת בזבוז של החומר. 

 

מאפיין שלישי חשוב הוא התאמה נוחה. אין סיבה שהדבק יגרום לכם לתחושת סרבול או אי נוחות במהלך היום, וכל שכן לא תוך כדי דיבור או אכילה. ולכן חשוב לבחור בדבק המתאים ביותר לסוג השיניים התותבות הספציפי שיש לכם. לא לכולם יש שיניים תותבות מלאות, אלא יש מקרים בהם רק חלק מהשיניים הן תותבות. ולכן חשוב להתאים בדיוק את הדבק האידיאלי ביותר למקרה  שלכם. ומאפיין רביעי ואחרון הוא לוודא שאין תגובה אלרגית כלשהי לחומרים שיש בדבק. כדאי לבחור בדבק לשיניים תותבות שהוא היפואלרגני, בכדי למזער סיכונים לרגישויות וגירוי. 

 

4 המלצות מובילות לדבק לשיניים תותבות 

 

לאחר בדיקה והערכה מדוקדקת, ריכזנו לפניכם את ארבע ההמלצות המובילות שלנו לדבק לשיניים תותבות. הדבקים שלפניכם הוכיחו את עצמם כיוצאי דופן מבחינת הביצועים ושביעות רצון הלקוחות.

הראשון ברשימה שלנו הוא SecureDenture Adhesive, דבק שצבר מוניטין רב בזכות האחיזה שהוא מספק לאורך זמן, כמ גם התאמה נוחה. הוא מציע אחיזה בטוחה לאורך כל היום, כך שלא תצטרכו לחשוש מנפילה או רפיון של השיניים. בנוסף, הוא מספק איטום איכותי כנגד חדירת חלקיקי מזון לשיניים, וניתן להניח אותו ולהסירו בקלות. שלל התכונות הללו מבטיחות לצרכנים שיבחרו בSecureDenture Adhesive חוויה נטולת דאגות וטירחה, בכל הקשור לשימוש היומיומי בדבק לשיניים תותבות.

דבק נוסף מומלץ לשיניים תותבות הוא הFixodent Ultra Max Hold Denture Adhesive, הידוע בחוזק הגבוה במיוחד שלו, ובעמידות. מדובר בדבק לשיניים תותבות למקרים בהם נדרשת אחיזה חזקה במיוחד. שימוש בדבק זה מאפשר לאכול ללא דאגות. בנוסף, הFixodent Ultra Max Hold Denture Adhesive מציע גם התאמה נוחה ושימוש פשוט – מהשהופך אותו לבחירה פופולרית בקרב מי שיש להם שיניים תותבות.

דבק שלישי במספר שהוא מומלץ לשיניים תותבות נקרא Poligrip Super Denture Adhesive Cream. זהו דבק במרקם קרמי מבית Poligrip, אשר זכה להכרה בזכות האחיזה הממושכת שלו בתוך הפה, והתחושה הטבעית שהוא מספק לאורך היום. הוא מספק אטימה איכותית, השומרת על השיניים התותבות במקומן לאורך כל היום, ומאפשרת לדבר וללעוס ללא חשש. יתרון נוסף בא לידי ביטוי בקלות המריחה שלו, כאשר כל היתרונות שלו הופכים אותו לבחירה אמינה עבור הצרכנים.

ודבק אחרון עליו נמליץ הנקרא Sea-Bond Denture Adhesive Seals. מדובר בדבק לשיניים תותבות הזמין בצורה של אטמי דבק. מדובר באטמים שהוכחו את עצמם תודות ליעילות והנוחות שהם מציעים. אטמים אלו מגיעים כאשר הם חתוכים מראש, והם מספקים אחיזה בטוחה ונוחה. החומר עצמו עמיד למים והוא לבצע פעולות שגרתיות כמו אכילה ושתייה ללא שום בעיה. האטמים אינם מפריעים בזמן דיבור, לעיסה או בכל פעולה שגרתית אחרת.

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום