חריקת שיניים, הידועה גם בשם ברוקסיזם, היא מצב שכיח בילדים. מצב זה קורה לעתים קרובות באופן לא רצוני, במיוחד במהלך שינה או תקופות של לחץ. התנהגות חוזרת זו עלולה להוביל לבעיות שיניים שונות ואי נוחות עבור הילד.

חריקת שיניים יכולה לבוא לידי ביטוי בצורה קלה ובתדירות נמוכה.  והיא יכולה גם להוות בעיה חמורה וכרונית הדורשת התערבות. חיוני שהורים ומטפלים יבינו את הסיבות, התסמינים וההשלכות הפוטנציאליות של חריקת שיניים בילדים כדי לטפל בבעיה בצורה יעילה.

 

מה גורם לחריקת שיניים אצל ילדים?

 

חריקת שיניים אצל ילדים יכולה להיות מופעלת על ידי שילוב של גורמים פיזיים, פסיכולוגיים וסביבתיים. סיבה נפוצה אחת היא שיניים לא מיושרות או נשיכה לא תקינה, שעלולה לגרום לחריקת שיניים כדי להקל על אי נוחות. בנוסף, מתח וחרדה הם תורמים משמעותיים לברוקסיזם אצל ילדים, מכיוון שהם עלולים לחרוק שיניים כתגובה לסערה רגשית. יתרה מכך, מצבים רפואיים מסוימים כמו הפרעות שינה, היפראקטיביות או בעיות נוירולוגיות יכולים גם הם לשחק תפקיד בפיתוח הרגלי חריקת שיניים.

 

חיוני לזהות את הגורם הבסיסי לחריקת שיניים אצל הילד כדי להתאים תוכנית טיפול. טיפול בגורם השורש של חריקת שיניים יכול לעזור להקל על התסמינים ולמנוע נזק נוסף לשיניים וללסת. הורים ומטפלים צריכים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות כדי לקבוע את הגורמים התורמים לברוקסיזם של ילדם וליישם אסטרטגיות לניהול והפחתת ההרגל.

 

זיהוי התסמינים של חריקת שיניים

 

חריקת שיניים בילדים יכולה להתבטא באמצעות תסמינים שונים שההורים והמטפלים צריכים להיות קשובים אליהם. סימן נפוץ אחד הוא חריקת שיניים או הידוק שיניים, אשר עשויות להישמע במהלך שינה או תקופות של לחץ. בנוסף, ילדים עם חריקת שיניים עשויים לחוות כאבי לסת, כאבי ראש או כאבי אוזניים, במיוחד עם היקיצה בבוקר.

 

יתר על כן, הורים עשויים להבחין במשטחי שיניים בלויים, אמייל סדוק או רגישות מוגברת בשיני חלב  של ילדם, דבר המעיד על נוכחות של חריקת שיניים. בדיקה קבועה של סימנים פיזיים אלה יכולה לסייע בגילוי מוקדם והתערבות מהירה כדי למנוע סיבוכים דנטליים נוספים. יתרה מכך, ילדים עם ברוקסיזם עשויים גם להפגין שינויים התנהגותיים, כגון עצבנות, קשיי ריכוז או הפרעה בדפוסי השינה עקב אי נוחות וכאב הקשורים לחריקת שיניים.

 

חריקת שיניים בלילה

 

חריקת שיניים בלילה, הידועה גם בשם ברוקסיזם שינה, יכולה להיות בעיה שקטה שלעתים קרובות אינה מורגשת על ידי ההורים והמטפלים. מכיוון שפעולת חריקת שיניים מתרחשת בדרך כלל במהלך השינה, ייתכן שהיא לא תתגלה באופן מיידי אלא אם היא מלווה בקולות חריקת שמע. האופי העדין של מצב זה יכול להפוך אותו לאתגר לאיתור, מה שמוביל לעיכוב באבחון ובטיפול.

 

במקרים רבים, ילדים עשויים שלא להיות מודעים לכך שהם חורקים שיניים במהלך השינה, מה שהופך את זה חיוני להורים לשים לב לסימנים ותסמינים אחרים. בעוד שחלק מהילדים עלולים לחוות כאבי לסת או כאבי ראש עם היקיצה, אחרים עשויים להפגין אינדיקציות עדינות יותר.

 

האם חריקת שיניים נפוצה בילדים בני 3?

 

חריקת שיניים, או ברוקסיזם, אכן יכולה להתרחש בילדים בני 3, אם כי התדירות והחומרה עשויות להשתנות בין ילד אחד לאחר.

אין זה נדיר שילדים צעירים חורקים שיניים, במיוחד בתקופות של בקיעת שיניים והתפתחות הלסת. פעולת השחזה יכולה להיות תגובה טבעית לאי נוחות, בקיעת שיניים או מתח במקרים מסוימים.

 

בעוד שחריקת שיניים מזדמנת אצל ילדים בני 3 לא בהכרח יכולה להוות סיבה לדאגה, חריקת שיניים מתמשכת או אינטנסיבית צריכה לעורר הערכה נוספת על ידי רופא שיניים.

הורים צריכים להתבונן בהתנהגות ילדם בשעות הערות ולהיות קשובים לכל סימן של שחיקת שיניים, כגון כיווץ לסת או קולות שחיקה. בנוסף, דיון בחששות כלשהם עם רופא שיניים לילדים יכול לספק תובנות חשובות והדרכה על ניהול המצב ביעילות.

 

הסיבוכים הפוטנציאליים של חריקת שיניים אשר איננה מטופלת

 

חריקת שיניים לא מטופלת אצל ילדים יכולה להוביל לסיבוכים פוטנציאליים שונים שעלולים להשפיע על בריאות הפה והרווחה הכללית שלהם. סיכון משמעותי אחד הקשור לחריקת שיניים מתמשכת הוא בלאי ונזקים דנטליים כמו: שיניים רקובות בקרב ילדים  או בשלבים מאוחרים יותר הזדקקות ל-פלטה לשיניים. תנועת השחזה המתמשכת עלולה לשחוק את האמייל, מה שמוביל לרגישות בשיניים, סיכון מוגבר לחורים ואף לשברים בשיניים לאורך זמן.

בנוסף, הלחץ המופעל במהלך השחזה יכול לאמץ את שרירי הלסת והמפרקים, וכתוצאה מכך בעיות מפרק טמפורומנדיבולרי (TMJ) וכאבי פנים.

 

התייעצות עם רופא שיניים: מתי צריך לדאוג?

 

הורים המבחינים שילדם חורק שיניים באופן עקבי, צריכים להתייעץ עם רופא שיניים כדי להעריך את המצב. בעוד שחריקת שיניים מדי פעם אינה סיבה לדאגה, ברוקסיזם מתמשך וחמור עשוי להצביע על בעיה בסיסית הדורשת טיפול מקצועי. רופאי שיניים יכולים להעריך את מידת ההשחזה ואת השפעתה הפוטנציאלית על בריאות הפה של הילד.

 

אינדיקטור מרכזי שיכול לעורר דאגה הוא כאשר הילד מתלונן על כאבי לסת, כאבי ראש או רגישות בשיניים, שכן תסמינים אלה עשויים להעיד על ברוקסיזם חמור יותר. בנוסף, אם מבחינים בבלאי משמעותי בשיניים של ילד, שינויים ביישור הנשיכה שלהם, או אם הם חווים קושי לפתוח או לסגור את הפה, חיוני לפנות לייעוץ שיניים בהקדם.

 

רופאי שיניים יכולים לספק תובנות חשובות לגבי הגורמים הפוטנציאליים לחריקת שיניים של ילד, כגון שיניים לא מיושרות, מתח או בעיות בדרכי הנשימה. הם יכולים גם להמליץ על אפשרויות טיפול מתאימות כדי להקל על התסמינים ולמנוע סיבוכים נוספים כמו לדוגמא שימוש באמצעי קיבוע לשיניים .

 

מניעת חריקת שיניים: האם זה אפשרי?

 

מניעת חריקת שיניים אצל ילדים היא משימה מאתגרת, אך ישנן אסטרטגיות שיכולות לעזור למזער את התדירות והעוצמה של פרקי חריקת השיניים.

 

גישה אחת למניעת חריקת שיניים היא לטפל בכל מתח או חרדה בסיסיים שעשויים לתרום להתנהגות. עידוד טכניקות הרפיה כגון תרגילי נשימה עמוקה, יוגה או פעילויות מיינדפולנס יכול לעזור לילדים להתמודד עם מתח ולהפחית את הסבירות לחריקת שיניים.

 

היבט חיוני נוסף במניעת חריקת שיניים הוא ביסוס שגרת שינה עקבית המקדמת הרפיה ושינה איכותית. הבטחה שהילד מקבל מספיק מנוחה ושומר על לוח זמנים קבוע של שינה יכולה לעזור להפחית את הסיכון להופעת חריקת שיניים במהלך הלילה.

 

יתרה מזאת, שמירה על נוהלי היגיינת פה טובים, כולל צחצוח שיניים קבוע ושימוש בחוט דנטלי, יכולה לסייע במניעת בעיות שיניים שעלולות להחמיר את חריקת השיניים.

 

עידוד הילד לשתות כמות מספקת של מים במהלך היום יכול גם לשמור על לחות הפה ולהפחית את הסבירות לחריקת שיניים כתגובה ליובש. בנוסף, הגבלה או הימנעות ממזונות ומשקאות מעוררים, כגון קפאין וחטיפים מתוקים, סמוך לשעת השינה עשויה לסייע במניעת אירועי חריקת שיניים במהלך הלילה.

 

אפשרויות טיפול בחריקת שיניים בילדים

 

כשמדובר בטיפול בחריקת שיניים בילדים, קיימות אפשרויות טיפול שונות כדי לסייע בניהול מצב זה ביעילות. גישה נפוצה אחת היא שימוש בשומר לילה או שומר פה, שהוא מכשיר דנטלי בהתאמה אישית הנלבשת במהלך השינה כדי להגן על השיניים מפני השפעות השחזה.

 

במקרים מסוימים, ניתן להמליץ על טיפולים התנהגותיים או טכניקות להיפוך הרגלים כדי לעזור לילדים להיות מודעים יותר להרגלי הטחינה שלהם וללמוד כיצד לשלוט או לשנות אותם באופן מודע. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) או טיפול בביופידבק יכולים להועיל בהוראת ילדים טכניקות הרפיה ואסטרטגיות לניהול מתחים כדי להפחית את התדירות של פרקי חריקת שיניים.

 

בנוסף, טיפול בכל בעיות שיניים הבסיסיות, כגון שיניים לא מיושרות או בעיות נשיכה, באמצעות טיפול אורתודונטי עשוי לעזור להקל על חריקת שיניים בילדים. במקרים חמורים יותר של ברוקסיזם, ניתן לשקול טיפול תרופתי או תרופות להרפיית שרירים שנקבעו על ידי איש מקצוע כדי לעזור להרפות את שרירי הלסת ולהפחית את פעילות השחזה במהלך השינה.

דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום