שתלים דנטליים הם שורשי שיניים מלאכותיים העשויים מטיטניום הממוקמים בניתוח לתוך עצם הלסת כדי לתמוך בשן או גשר חלופי. סיכויי ההצלחה של טיפול זה הם גבוהים במיוחד, אבל יש גם סיכונים וסיבוכים שונים שחשוב להיות מודעים אליהם.

שתלים נועדו להתמזג עם העצם, ומספקים בסיס חזק ויציב לשיניים החלפות. שתלים דנטליים מחקים את התפקוד והמראה של שיניים טבעיות, ומציעים פתרון לטווח ארוך לשיניים חסרות.

 

כל שתל, הן  שתל זירקוניה הן שתלים בזאליים וכל שתל אחר מורכב משלושה חלקים עיקריים: בורג השתל, העזר והכתר. בורג השתל מוחדר לעצם הלסת, הקישור מחבר את הבורג לכתר, והכתר הוא החלק הנראה לעין של השן החלופית. שתלים דנטליים הם בחירה פופולרית להחלפת שיניים בשל העמידות, המראה הטבעי והיכולת למנוע איבוד עצם בלסת.

 

אם אתם מתעניינים בשתלים כדאי שתדאגו שיהיה לכם בשלבים הראשונים את כל הפרטים על עלות השתלת שיניים.

 

הליך ההשתלה: למה לצפות?

 

הליך השתלת שיניים כולל בדרך כלל מספר שלבים שעשויים להתפרש על פני מספר חודשים. ראשית, נערכת בדיקה והערכה מקיפה של עצם הלסת והרקמות הסובבות על מנת לקבוע אם המטופל מתאים להשתלת שיניים.

 

לאחר מכן, אם יימצא לנכון, נקבע ניתוח התקנת השתלים. במהלך הליך זה, בורג השתל מוחדר בניתוח לתוך עצם הלסת, ורקמת החניכיים נתפרת בחזרה למקומה.

 

לאחר הניתוח יש צורך בתקופת ריפוי של מספר חודשים על מנת לאפשר לשתל להשתלב עם העצם בתהליך הנקרא אוסאואינטגרציה.

 

שלב זה חיוני להצלחת השתל בטווח הארוך. לאחר השלמת האינטגרציה האוסאואינטגרציה, מחברים לבורג ההשתלה אבוטמנט לחיבור השתל לשן החלופית, המיוצר בהתאמה אישית לצבע וצורת השיניים הטבעיות של המטופל.

 

לבסוף, הכתר מונח בצורה מאובטחת על הדוכן, ומשלים את שיקום השתלים הדנטליים. לאורך הליך ההשתלה, המטופלים יכולים לצפות לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם צוות השיניים שלהם, שיספק הדרכה, תמיכה וטיפול לאחר הניתוח כדי להבטיח תוצאה מוצלחת.

 

תהליך הריפוי – מה חשוב לדעת?

 

לאחר ניתוח השתלת שיניים, חשוב להבין את תהליך הריפוי כדי להבטיח תוצאה מוצלחת. בואו נתעמק למה לצפות במהלך השלב שלאחר הניתוח:

 

  • שלב ההחלמה הראשוני: בימים שלאחר הניתוח, זה נורמלי לחוות מידה מסוימת של נפיחות, חבורות ואי נוחות סביב מקום ההשתלה. זוהי התגובה הטבעית של הגוף לטראומה של ניתוח. מומלץ למטופלים לעקוב אחר הנחיות הטיפול לאחר הניתוח המסופקות על ידי צוות השיניים שלהם, אשר עשויות לכלול טכניקות לניהול כאבים והנחיות להיגיינת פה נכונה במהלך שלב הריפוי ראשוני זה.
  • אוסאואינטגרציה: אחד השלבים הקריטיים בתהליך הריפוי הוא אוסאואינטגרציה, כאשר השתל מתמזג עם עצם הלסת. תהליך זה לוקח בדרך כלל מספר חודשים להשלמתו והוא חיוני ליציבות ואריכות החיים של השתל הדנטלי. ייתכן שהמטופלים לא יבחינו בסימנים חיצוניים של אוסאואינטגרציה המתרחשים, אך זהו תהליך חיוני מאחורי הקלעים שהוא חלק בלתי נפרד מהצלחת השתל.
  • מעקב אחר התקדמות: לאורך תהליך הריפוי, פגישות מעקב קבועות עם צוות השיניים הכרחיות כדי לעקוב אחר התקדמות ההשתלה ולהבטיח שהריפוי מתרחש כצפוי. במהלך הפגישות הללו, רופא השיניים יעריך את מקום ההשתלה, יבדוק אם יש סימנים לסיבוכים ויספק הנחיות לגבי שיטות טיפול בפה לתמיכה בריפוי. מטופלים צריכים לתקשר כל דאגה או תסמינים חריגים לצוות השיניים שלהם באופן מיידי כדי לטפל בכל בעיה שעלולה להתעורר.

 

מהם הסימנים לדחיית שתלים דנטליים?

 

כאשר בוחנים את הסימנים של דחיית שתלים דנטליים, חיוני להיות ערני ומודע לכל דגלים אדומים אפשריים שעלולים להעיד על בעיה בשתל. להלן אינדיקטורים עיקריים שיש לשים לב אליהם:

 

– כאב או אי נוחות מתמשכים סביב מקום ההשתלה שאינם משתפרים עם הזמן
– נפיחות, אדמומיות או רגישות בחניכיים המקיפות את השתל
– קושי בלעיסה או נשיכה שלא היה לפני ביצוע השתל
– מוגלה או הפרשות המגיעות ממקום ההשתלה, מה שעלול להעיד על זיהום
– ניידות או רפיון של השתל, דבר המעיד על חוסר אינטגרציה עם עצם הלסת

 

למי יש סיכוי גבוה יותר לחוות דחיית שתלים דנטליים?

 

גורמים מסוימים יכולים להגביר את הסיכון לחוות דחיית שתלים דנטליים. אנשים עם היסטוריה של מחלות חניכיים או נוהלי היגיינת פה לקויים רגישים יותר לכשל בשתל. בנוסף, למעשנים יש סבירות גבוהה יותר לחוות סיבוכים עם השתלות שיניים עקב ההשפעות השליליות של העישון על תהליך הריפוי ובריאות הפה הכללית. מטופלים עם הפרעות או מצבים אוטואימוניים המשפיעים על המערכת החיסונית עלולים להיות גם בסיכון גבוה יותר לדחיית שתל מכיוון שתגובת גופם לשתל עלולה להיפגע.

 

יתרה מכך, אנשים עם היסטוריה של טיפולי הקרנות באזור הראש והצוואר או כאלה שעברו השתלת שיניים כושלת בעבר עשויים להיות בעלי סיכון גבוה יותר לדחייה. חיוני למטופלים לחשוף את ההיסטוריה הרפואית המלאה שלהם לרופא השיניים שלהם כדי להעריך את הסיכונים הפוטנציאליים ולקבוע את תוכנית הטיפול המתאימה ביותר.

 

בדיקות שיניים סדירות ונוהלי היגיינת פה קפדניים הם חיוניים במזעור הסיכון לדחיית השתל ולהבטחת הצלחת השתל לאורך זמן. על ידי הבנת הגורמים שיכולים להגביר את הסיכון לדחיית שתלים, מטופלים יכולים לנקוט בצעדים יזומים כדי להפחית סיכונים אלה ולמטב את התוצאות של הליך השתלת השיניים שלהם.

 

האם שתל רופף אומר דחייה? הבנת הסיבוכים

 

כאשר מטופל מבחין בשתל דנטלי רופף, זה יכול להיות מדאיג ועלול לעורר שאלות לגבי דחייה אפשרית. עם זאת, שתל רופף לא תמיד מעיד על דחייה, אלא עשוי להיות סימן לסיבוכים אחרים שיש לטפל בהם באופן מיידי. הבנת הסיבוכים הקשורים לשתל רופף היא חיונית לקביעת דרך הפעולה המתאימה ולהבטחת הצלחתו ארוכת טווח של השתל.

 

אחת הסיבות האפשריות לשתל רופף היא שילוב אוסאואינטגרציה לקוי, המתייחס לכישלון של השתל להתמזג כראוי עם העצם שמסביב. זה יכול להתרחש מסיבות שונות, כגון איכות או כמות לא מספקת של העצם, הנחת שתלים לא נכונה או מצבים רפואיים בסיסיים המשפיעים על ריפוי העצם. במקרים כאלה, השתל עלול להפוך לא יציב ולגרום לתחושה רופפת.

 

סיבוך פוטנציאלי נוסף של שתל רופף הוא פרי-אימפלנטיטיס, שהוא מצב המאופיין בדלקת וזיהום של הרקמות המקיפות את השתל. פרי-אימפלנטיטיס עלולה להוביל לאובדן עצם מסביב לאתר ההשתלה, לפגיעה נוספת ביציבותו ולהגביר את הסיכון לכישלון. מטופלים החווים תסמינים כגון נפיחות, כאב או הפרשות סביב השתל צריכים לפנות להערכה דנטלית מיידית כדי לטפל בבעיה באופן מיידי.

 

מתי כדאי להתחיל לדאוג?

 

זיהוי הסימנים של דחיית שתלים דנטליים פוטנציאליים והידיעה מתי להתחיל לדאוג היא חיונית להבטחת הצלחת ההשתלה לטווח ארוך. התערבות בזמן יכולה לעשות הבדל משמעותי בטיפול בסיבוכים ובמניעת כשל בשתל. להלן כמה נקודות מפתח שכדאי לקחת בחשבון בעת הערכת הצורך בהתערבות:

 

  • כאב ואי נוחות מתמשכים: אם אתם חווים כאב ואי נוחות מתמשכים או מתגברים סביב מקום ההשתלה, חיוני לא להתעלם מתסמינים אלו. כאב שאינו שוכך עם תרופות נגד כאבים ללא מרשם או מחמיר עם הזמן עשוי להצביע על בעיות בסיסיות כגון זיהום, דלקת או כשל בשתל. חיפוש הערכה מהירה מספק השיניים יכול לעזור לזהות ולטפל בגורם השורש של אי הנוחות לפני שהיא מסלימה לבעיות משמעותיות יותר.
  • נפיחות ואדמומיות: נפיחות, אדמומיות או דלקת סביב אזור השתל יכולים להיות סימנים של פרי-אימפלנטיטיס או סיבוכים אחרים הדורשים טיפול. תסמינים אלו עשויים להעיד על תגובה דלקתית לשתל, זיהום או אובדן עצם, כל אלו עלולים לסכן את יציבות השתל ואריכות חייו. ניטור שינויים במראה מקום ההשתלה ופנייה להערכה מקצועית יכולים לסייע במניעת סיבוכים נוספים ולשפר את סיכויי ההתערבות המוצלחת.
דר דורון אבניאלי רופא שיניים
ד"ר דורון אבניאלי
מרכז השתלות שיניים

מנהל פורום רופאי שיניים

ד"ר דורון אבניאלי בוגר אוניברסיטת תל- אביב בשנת 1976. רופא שיניים בוגר הדסה ירושלים בשנת 1985 . מנתח פה ולסת, לאחר ארבע שנות עבודה במחלקת פה ולסת בבית החולים "איכילוב". בעל ניסיון עשיר בהשתלות, ניתוחי פה ולסת ושיקום הפה, חבר הנהלת העמותה הישראלית.

מידע נוסף על מנהל הפורום