enter-article נסיגת חניכיים - איך פועלים נגד הנסיגה? - מרכז רופאי שיניים ארצי | משרדים: בית עובד 8, תל אביב (פריסה ארצית) | טלפון: 072-3314624 כתובת מייל: idencoil@gmail.com
רופאי שיניים » מאמרים וחדשות » נסיגת חניכיים - ממה זה נגרם ואיך מטפלים

נסיגת חניכיים - ממה זה נגרם ואיך מטפלים

חמישים אחוז מהצעירים סובלים מנסיגת חניכיים, קרוב ל90 אחוז מבני שישים ומעלה סובלים גם היא מהתופעה.


כיצד מתמודדים מולה?

אתם הולכים אל רופאי שיניים לאחר שסבלתם מספר ימים מכאבים ומצפים ממנו לבצע סתימה כמו תמיד, סתימה שתפתור את בעיית הכאבים לאחר חצי שעה של סבל והוצאה כספית של כמה מאות שקלים.

רופא השיניים מפתיע אתכם ואומר לכם שהכאבים לא נובעים מעששת אלא בעקבות נסיגת חניכיים. הוא מספר לכם שזוהי אחת מהבעיות הקשות והנפוצות בתחום בריאות השיניים.

מהי נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים, הידועה גם בשם מחלת חניכיים, היא מצב דנטלי שכיח המתרחש כאשר רקמת החניכיים המקיפה את השיניים מתחילה להישחק או להתרחק, וחושפת את שורשי השיניים. הדבר יכול להוביל לבעיות שיניים שונות ואין להקל בו ראש. נסיגת חניכיים יכולה להשפיע על אנשים בכל הגילאים, אך היא שכיחה יותר במבוגרים מעל גיל 40.

הסיבה העיקרית לנסיגת חניכיים היא היגיינת פה לקויה. כאשר רובד וחיידקים מצטברים לאורך קו החניכיים, נוצרת דלקת חניכיים שבסופו של דבר גורמת לנסיגת החניכיים. גורמים אחרים כמו צחצוח אגרסיבי, שימוש בטבק, שינויים הורמונליים, נטייה גנטית ומצבים רפואיים מסוימים יכולים גם הם לתרום לנסיגת חניכיים.

נסיגת חניכיים לא משפיעה רק על המראה האסתטי אלא יכולה גם להוביל לרגישות בשיניים, עששת, ואפילו לאובדן שיניים אם לא מטפלים בה. חשוב לזהות את הסימנים המוקדמים של נסיגת חניכיים, הכוללים רגישות בשיניים, שיניים בעלות מראה ארוך יותר, שורשי שיניים גלויים ושינויים במיקום השיניים.

אם אתם מבחינים באחד מהתסמינים הללו, חיוני לפנות לייעוץ שיניים מקצועי. רופא שיניים יוכל לאשר את האבחנה ולספק אפשרויות טיפול מתאימות. התערבות מוקדמת היא המפתח למניעת נסיגת חניכיים נוספת וטיפול בגורמים הבסיסיים.

בנסיגת חניכיים טיפול יהיה תלוי בחומרת המצב. במקרים קלים, שיפור נוהלי היגיינת הפה, כגון צחצוח רגיל וחוט דנטלי, עשוי להספיק. במקרים מתקדמים יותר, ייתכן שיהיה צורך בטיפולים נוספים, לרבות ניקוי עמוק, השתלת חניכיים או תהליכי התחדשות.

התסמינים של נסיגת חניכיים

אין להתייחס לנסיגת חניכיים כבעיה קוסמטית בלבד, מכיוון שיכולות להיות לה השלכות משמעותיות על בריאות הפה. בעוד שההיבט האסתטי של נסיגת חניכיים עשוי להיות גורם הדאגה עבור אנשים רבים, הסימפטומים חורגים מעבר לאסתטיקה.

אחד התסמינים העיקריים של נסיגת חניכיים הוא רגישות בשיניים. ככל שרקמת החניכיים נסוגה וחושפת את שורשי השיניים, העצבים בשיניים הופכים חשופים יותר, מה שמוביל לרגישות מוגברת למזונות ומשקאות חמים, קרים, מתוקים או חמוצים. ולגרום לאי נוחות ואף לכאב בזמן אכילה ואפילו שתייה.

סימפטום נוסף הוא סיכון מוגבר לעששת. כאשר החניכיים נסוגים, שורשי השיניים הופכים לפגיעים לחיידקים והצטברות פלאק. כתוצאה מכך, עששת יכולה להתרחש ביתר קלות, ואם לא מטפלים הדבר מוביל לחורים ולאובדן שיניים פוטנציאלי.

בנוסף, נסיגת חניכיים עלולה להוביל לכיסי חניכיים, שהם רווחים בין השיניים לחניכיים הלוכדים חלקיקי מזון וחיידקים. כיסים אלו יכולים להפוך למקומות רבייה לחיידקים, ולגרום לזיהום ודלקת בחניכיים. כאשר לא מטפלים במצב הוא עלול להתקדם למחלת חניכיים, מצב חמור המשפיע על המבנים התומכים של השיניים, כולל החניכיים, העצם והרצועות.

חיוני להכיר בתסמינים אלו ולפנות לטיפול שיניים מקצועי כדי לדעת איך למנוע נסיגת חניכיים וסיבוכים נוספים. רופא השיניים יוכל להעריך את היקף נסיגת החניכיים, לזהות את הסיבות הבסיסיות ולהמליץ על אפשרויות טיפול טבעי מתאימות. התערבות מוקדמת יכולה לסייע בניהול וטיפול בנסיגת חניכיים תסמינים, למנוע נסיגת חניכיים נוספת ולשמור על בריאות הפה המיטבית.

ממה נגרמת נסיגת חניכיים?

  • צחצוח שיניים חזק מדי (לקוי) במברשת שאינה מתאימה שגורמים למזון ולחיידקים להישאר על השיניים בעיקר בחניכיים, הצטברות חיידקים זו נקראת פלאק. כאשר הפלאק מתחבר עם הסידן (המגיע מרוק וממזון) הוא הופך לאבנית שם החיידקים חיים, מתרבים ומפרישים רעלים לחניכיים. בעקבות זאת מופיעה דלקת חניכיים.
  • בזמן הריון ההורמונים משפיעים על דלקות החניכיים וגורמות להן להיות חמורות יותר.
  • גנטיקה.
  • מעשנים חשופים יותר למחלות חניכיים בעקבות השפעות הניקוטין.
  • חולי לב ומחלות שמפחיתות את יעילותה של מערכת החיסון מגבירות את החשיפה אל נסיגת חניכיים ודלקות בחניכיים.

נסיגת חניכיים – מעט סטטיסטיקה

לפי מחקרים של רופאי שיניים שבדקו אלפי מטופלים נמצא שאצל- 88% מהאנשים שהם מעל גיל 60 יש נסיגת חניכיים לפחות בשן אחת. לעומת זאת אצל גילאי 18-64 שכיחות נסיגת חניכיים היא נמוכה יותר והיא מופיעה אצל 50% בקרב אוכלוסייה זו.

עוד מציינים רופאי שיניים אלו שנסיגת חניכיים נפוצה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים ושהגורם השכיח ביותר לנסיגת חניכיים הוא צחצוח שיניים לקוי ואגרסיבי ומיקום לא נכון של השיניים.

איך מטפלים בנסיגת חניכיים - פתרונות עכשוויים

טיפול בנסיגת חניכיים חיוני למניעת נזק נוסף לשיניים ולחניכיים. למרבה המזל, ישנם מספר פתרונות עכשוויים זמינים לטיפול בבעיה זו.

השתלת חניכיים: הליך זה כולל לקיחת רקמה מחלק אחר של הפה, כמו החיך, והשתלתה על אזורי החניכיים הנסוגים. הרקמה המושתלת מסייעת לכסות את שורשי השיניים החשופים, מקדמת את התחדשות רקמת החניכיים ומפחיתה את הרגישות.

טכניקה כירורגית חריר (PST): הליך זעיר פולשני, PST כולל יצירת חורים קטנים ברקמת החניכיים ומיקום מחדש כדי לכסות את שורשי השיניים החשופים. טכניקה זו אינה דורשת שום תפרים וזמן ההחלמה מהיר יותר בהשוואה להשתלת חניכיים מסורתית.

טכניקה כירורגית של Chao Pinhole® (PST): בדומה ל-PST, טכניקה זו כוללת ביצוע חתכים קטנים ברקמת החניכיים ומיקום מחדש כדי לכסות את שורשי השיניים החשופים. זוהי חלופה פחות פולשנית להשתלת חניכיים מסורתית ומציעה ריפוי מהיר יותר.

הדבקת שיניים: במקרים בהם נסיגת החניכיים מינימלית, הדבקת שיניים עשויה להיות אופציה. על שורשי השיניים החשופים מורחים חומר שרף בצבע שן כדי להגן עליהם ולשפר את מראה החניכיים.

אבנית והקצעת שורשים: הליך ניקוי עמוק זה מומלץ בדרך כלל לחולים עם מחלת חניכיים. זה כולל הסרת רובד ואבנית ממשטחי השיניים ומשטחי השורשים, החלקתם כדי למנוע צמיחה נוספת של חיידקים ולקדם הצמדת חניכיים מחדש.

נסיגת חניכיים

איך למנוע נסיגת חניכיים

נקיטת צעדים יזומים למניעת נסיגת חניכיים חיונית לשמירה על בריאות הפה. הנה כמה אמצעים עיקריים שאפשר לשלב בשגרת היומיום כדי לסייע במניעת התרחשות של נסיגת חניכיים:

הקפידו על היגיינת פה: צחצחו שיניים לפחות פעמיים ביום באמצעות מברשת שיניים רכה ומשחת שיניים פלואוריד. היו עדינים בזמן הצחצוח כדי להימנע מגרימת נזק לרקמת החניכיים. בנוסף, הקפידו להשתמש בחוט דנטלי מדי יום כדי להסיר רובד וחלקיקי מזון בין השיניים ולאורך קו החניכיים.

השתמשו במי פה: שלבו מי פה אנטי-מיקרוביאלית בשגרת היגיינת הפה שלכם. מי פה עוזרים להפחית את הצטברות החיידקים בפה, שיכולים לתרום למחלות חניכיים ולנסיגת חניכיים. חפשו מי פה שנוסחו במיוחד כדי להגן גם על בריאות החניכיים.

הפסיקו לעשן: עישון הוא גורם סיכון משמעותי למחלות חניכיים ויכול לתרום לנסיגת חניכיים. הרעלים שבעשן הטבק עלולים לפגוע ברקמת החניכיים ולבלום את יכולת הריפוי שלה. הפסקת עישון לא רק משפרת את הבריאות הכללית אלא גם מפחיתה את הסיכון לפתח בעיות בריאות הפה, כולל נסיגת חניכיים.

הימנעו מצחצוח אגרסיבי: צחצוח חזק מדי או שימוש במברשת שיניים בעלת זיפים קשים עלול לגרום לנזק לרקמת החניכיים ולהוביל לנסיגת חניכיים. במקום זאת, בחרו במברשת שיניים עם זיפים רכים והשתמשו בתנועות עדינות ומעגליות כדי לנקות את השיניים והחניכיים.

הקפידו על בדיקות שיניים קבועות: ביקורים קבועים אצל רופא השיניים לצורך ניקיון ובדיקות מקצועיות, חיוניים לגילוי מוקדם ומניעה של מחלות חניכיים. רופא השיניים יכול לזהות כל סימן של נסיגת חניכיים ולספק הדרכה מתאימה כיצד לשמור על בריאות הפה המיטבית.

למה יש לי נסיגת חניכיים בשן אחת בלבד?

נסיגת חניכיים בשן אחת בלבד יכולה להיות בעיה מדאיגה. בעוד שנסיגת חניכיים מתרחשת בדרך כלל בהדרגה ומשפיעה על מספר שיניים, להתרחשות המבודדת בשן אחת עשויות להיות סיבות ספציפיות.

סיבה אפשרית אחת לנסיגת חניכיים רק בשן אחת היא טראומה או פגיעה ברקמת החניכיים. תאונות, נפילות או אפילו צחצוח אגרסיבי עלולים לגרום לנסיגת רקמת החניכיים ולחשוף את שורש השן. חשוב להקפיד על טכניקת צחצוח נכונה ולהשתמש במברשת שיניים רכה כדי להימנע מגרימת נזק נוסף לחניכיים.

סיבה אפשרית נוספת היא מחלת חניכיים, במיוחד דלקת חניכיים מקומית. כאשר חיידקים מצטברים בכיסי החניכיים סביב שן מסוימת, הם גורמים לדלקת ולנסיגת חניכיים באזור זה. היגיינת פה לקויה, כמו צחצוח לקוי ואי שימוש בחוט דנטלי, יכולים גם הם לתרום להתפתחות מחלות חניכיים. בדיקות שיניים סדירות ונוהלי היגיינת פה נכונים יכולים לעזור למנוע ולנהל מחלות חניכיים.

בנוסף, גורמים אנטומיים יכולים לשחק תפקיד בנסיגת חניכיים בשן אחת. לדוגמה, אם שן ממוקמת גבוה מדי על קו החניכיים או מחוץ לקו השיניים, היא עלולה להפעיל לחץ מוגזם על רקמת החניכיים שמסביב, ולהוביל לנסיגה. במקרים אלו, ייתכן שיהיה צורך בטיפול אורתודונטי או התערבויות דנטליות אחרות כדי לתקן זאת ולהקל את הלחץ על החניכיים.

הקשר בין היגיינת הפה לנסיגת חניכיים

שמירה על נוהלי היגיינת פה קשורה ישירות למניעת נסיגת חניכיים. היגיינת פה לקויה עלולה להוביל להתפתחות מחלת חניכיים, שהיא אחד הגורמים העיקריים לנסיגת חניכיים. כאשר רובד וחיידקים מצטברים לאורך קו החניכיים, הם עלולים לגרות ולהדליק את החניכיים, ולגרום להם לסגת לאורך זמן.

צחצוח קבוע ושימוש בחוט דנטלי מסירים רובד וחיידקים מהשיניים והחניכיים, ומונעים היווצרות אבנית, שהיא צורה מוקשה של רובד. הצטברות אבנית יכולה לתרום למחלות חניכיים ולנסיגת חניכיים. על ידי הסרה יעילה של הרובד באמצעות היגיינת פה נכונה, ניתן להפחית את הסיכון למחלות חניכיים ולנסיגת חניכיים שלאחר מכן.

בנוסף להסרת הפלאק, היגיינת פה נכונה מקדמת את בריאות החניכיים על ידי גירוי זרימת הדם בחניכיים. כאשר מצחצחים שיניים, הלחץ העדין המופעל על החניכיים עוזר לחזק את כלי הדם והרקמות ולשמור על בריאותם וגמישותם. זרימת דם משופרת זו מסייעת גם באספקת חומרים מזינים וחמצן חיוניים לחניכיים, ומקדם את בריאותם הכללית.

יתר על כן, שמירה על הרגלי היגיינת פה טובים חיונית במניעת התפתחות של בעיות שיניים אחרות שיכולות לתרום לנסיגת חניכיים. כאשר לא מטפלים בעששת וחורים בשיניים, הם עלולים להחליש את השיניים ורקמת החניכיים שמסביב, ולהוביל לנסיגת חניכיים. על ידי תרגול קבוע של צחצוח שיניים, שימוש בחוט דנטלי וביקור אצל רופא השיניים לבדיקות, תוכלו לטפל בבעיות שיניים באופן מיידי ולמנוע מהן לגרום לנסיגת חניכיים.

מתי לפנות לעזרה מקצועית עבור נסיגת חניכיים

אם אתם מבחינים בסימנים של נסיגת חניכיים, חשוב לפנות לעזרה מקצועית מרופא שיניים או רופא חניכיים. אמנם נסיגת חניכיים קלה עשויה שלא לדרוש טיפול מיידי, אך עדיין חיוני לטפל בגורמים הבסיסיים ולמנוע התקדמות נוספת.

אחד הסימנים הנפוצים לנסיגת חניכיים הוא רגישות בשיניים, במיוחד לטמפרטורות חמות או קרות. אם אתם חווים רגישות מוגברת או אי נוחות בשיניים, הדבר יכול להיות סימן לנסיגת חניכיים. אינדיקציה נוספת היא הופעת שיניים בעלות מראה ארוך יותר, כאשר רקמת החניכיים מתרחקת מהשיניים וחושפת יותר משטח השן.

בנוסף, אם אתם מבחינים בשינוי במראה החניכיים, כגון אדמומיות, נפיחות או דימום, חיוני להתייעץ עם רופא שיניים. תסמינים אלו עשויים להצביע על נוכחות של מחלת חניכיים, שעלולה להוביל לנסיגת חניכיים.

יתרה מכך, אם יש לכם ריח פה רע מתמשך או טעם רע בפה, זה יכול להיות סימן למחלת חניכיים או לזיהום. מצבים אלו יכולים לתרום לנסיגת חניכיים ודורשים טיפול מקצועי למניעת נזקים נוספים לחניכיים ולשיניים.

חשוב לזכור שגילוי מוקדם והתערבות הם המפתח לטיפול יעיל בנסיגת חניכיים. רופא שיניים או רופא חניכיים יעריך את בריאות הפה שלכם, יזהה את הגורמים הבסיסיים לנסיגת חניכיים וימליץ על אפשרויות טיפול מתאימות. אלה עשויים לכלול הליכי ניקוי עמוק, כגון אבנית והקצעת שורשים, כדי להסיר רובד ואבנית מתחת לקו החניכיים. במקרים חמורים יותר, ייתכן שיהיה צורך בפרוצדורות כירורגיות כמו השתלת חניכיים כדי לשקם את רקמת החניכיים ולהגן על השיניים.

עוד באותו נושא

דחיקת לשון - התסמינים, הגורמים ודרכי הטיפול

דחיקת לשון - התסמינים, הגורמים ודרכי הטיפול

דחף הלשון, הידוע גם בשם חוסר איזון שרירי אורופציאלי, הוא מצב שבו הלשון דוחפת אל השיניים הקדמיות במהלך בליעה, דיבור או מנוחה. תנועת לשון חריגה...

כל מה שרציתם לדעת על ביטוח שיניים

כל מה שרציתם לדעת על ביטוח שיניים

קרוב ל-10 אחוז מהישראלים מחזיקים בביטוח שיניים, זאת למרות שההוצאה על טיפולי שיניים תופסות אחוז דומה מכלל ההוצאות על טיפולים בריאותיים       מחקרים...

פתרונות מתקדמים להשתלת שיניים

פתרונות מתקדמים להשתלת שיניים

השתלת שיניים נחשבת לטיפול רפואי נפוץ הרבה יותר מכפי שהיינו רוצים שהוא יהיה. היא נכנסת לתמונה כאשר אנחנו סובלים משיניים חסרות או פגומות לחלוטין,...

טיפול שורש - כל מה שחשוב לדעת על הטיפול

טיפול שורש - כל מה שחשוב לדעת על הטיפול

טיפול שורש הוא הליך דנטלי שנועד להציל שן פגומה או נגועה. לרוב זהו המוצא האחרון למנוע את עקירת השן ולשמור על בריאות הפה. הטיפול כולל הוצאת החלק...

טיפולי שיקום הפה בישראל

טיפולי שיקום הפה בישראל

שיקום הפה הוא מונח כללי למגוון טיפולים שנחוצים לנו כדי להחזיר את השיניים למצב בריא, במקרים רבים השיקום מתבצע כדי למנוע מצב בו תדרש השתלת שיניים. באופן...

string(29) "categoryרופא שיניים"